آفتاب

تعریف و تمجید آینهورن از نقش ریابکوف در مذاکرات هسته‌ای

تعریف و تمجید آینهورن از نقش ریابکوف در مذاکرات هسته‌ای

المانیتور در تحلیلی درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با وجود تنش‌ها میان غرب و کرملین نقش بسیار سازنده‌ای در پیشرفت در توافق هسته‌ای ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماه پیش اعلام شد که ایران و روسیه توافق‌نامه‌ای را مبنی بر ساخت راکتورهای هسته‌ای بیش‌تر در ایران امضا کردند. برخی از ناظران بین‌المللی بر این باور بودند که این توافق می‌تواند تأثیر بدی بر مذاکرات هسته‌ای ایران در وین داشته باشد و اعلام می‌کردند اگر ایران به دنبال دستیابی به توافق هسته‌ای با شش کشور جهان است چرا با روسیه به دنبال ساخت راکتورهای هسته‌ای بیش‌تر پیش از اعلام شرایط توافق نهایی دارد.

اما از سوی دیگر برخی از مقامات غربی و آمریکا معتقدند توافق انرژی میان ایران و روسیه می‌تواند بر حل یکی از مهم‌ترین مسائل دشوار مذاکرات هسته‌ای مبنی بر ظرفیت غنی‌سازی در توافق نهایی شود. در این میان ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه دیپلمات 54 ساله تلاش می‌کند که نقش سازنده‌ای با وجود تنش‌ها با همتایان اروپایی و امریکایی‌اش در میز مذاکره با ایران داشته باشد.

آینهورن یکی از اعضای ارشد پیشین تیم مذاکره‌کننده آمریکا با ایران، می‌گوید: ریابکوف یک دیپلمات متخصص و بسیار با مهارت است که منافع روسیه را بسیار خوب دنبال می‌کند. وی نقش بسیار سازنده‌ای در مذاکرات هسته‌ای به خصوص در این دوره‌های اخیر دارد.

آینهورن افزود: یکی از دلایلی که منجر به حفظ منافع روسیه در دستیابی به توافق و جلوگیری از هر گونه مقابله نظامی می‌شود منافع تجاری روسیه در ساخت راکتورهای هسته‌ای در ایران است.

هم‌چنین جوفی ژوزف، یک مقام پیشین ارشد آمریکا در مسائل هسته‌ای ایران می‌گوید: ریابکوف کاملاً یک چهره ابزاری در کمک به تضمین این‌که چالش‌های موجود در روابط دوجانبه ایران و آمریکا در سال‌های اخیر خدشه‌ای در دیپلماسی گروه 1+5 درباره ایران به وجود نیاورده، به شمار می‌رود.

انتهای پیام

کد N613875

وبگردی