آفتاب

ظریفیان: دانشگاه فضای امن می‌خواهد/ سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی افزایش یابد

ظریفیان: دانشگاه فضای امن می‌خواهد/ سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی افزایش یابد

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه اکنون سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی 3 درصد است، گفت: این سهم باید در کوتاه مدت به 3 درصد و در بلندمدت به 4 درصد برسد.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه سهم نیم‌ درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی به این معناست که میلیون‌ها فعالیت در کشور انجام می‌شود که پشتوانه تحقیقی و علمی ندارند. وزیر علوم باید این مشکل را در بخش آموزش عالی حل کند.

وی همچنین گفت: وزارت علوم و دانشگاه‌ها دستگاه‌های میان‌بخشی هستند هرچه شتاب در این بخش بیشتر شود، سایر بخش‌ها نیز با شتاب حرکت خواهند کرد زیرا دانشگاه علم تولید کرده و آن را به سایر بخش‌ها تسری می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه دانشگاه یک فضای امن می‌خواهد تا فعالیت علمی خود را انجام دهد، اظهار کرد: دانشگاه به یک فضای آرام با نشاط، نه آرامش غیرفعال نیاز دارد. آقای فرهادی با توانایی خود می‌تواند این فضا را در دانشگاه‌ها ایجاد کند.

ظریفیان همچنین با اشاره به اینکه کیفی‌سازی فرآورده‌های دانشگاهی یکی دیگر از انتظارات از وزارت علوم است، خاطرنشان کرد: وزیر علوم باید جلوی گسترش کمی را گرفته و دانشگاه را به سمت کیفی‌سازی محصولات سوق دهد و عرصه پژوهش را فعال کند. همچنین دانشگاه باید با مکانیزمی خودگردان اداره شود تا بتواند توسعه ملی را با توسعه علمی پیوند بزند.

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به اینکه وزارت علوم در دولت یازدهم تاکنون با دو سرپرست اداره شده، خاطرنشان کرد: آقای توفیقی و نجفی افراد توانایی در مدیریت بوده و با آموزش عالی آشنایی دارند. به همین دلیل وزارت علوم و دانشگاه‌ها در مدت سرپرستی این دو دچار وقفه جدی نشد. آقای فرجی‌دانا نیز در دوره وزارت خود برنامه‌های دولت را در این بخش به خوبی اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود دوره سرپرستی ممکن است یک رکودی را در دانشگاه ایجاد کرده باشد زیرا سرپرست نمی‌تواند برنامه‌های بلند مدت را اجرا کند. از این لحاظ ممکن است آموزش عالی و وزارت علوم با مشکل مواجه شده باشد.

ظریفیان در پایان با بیان اینکه نبود وزیر آثار منفی کوتاه مدتی را بر دانشگاه‌ها گذاشت، خاطرنشان کرد: وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید اکنون به فکر برنامه‌ای برای مقاوم سازی اقتصاد کشور پیش بروند.

انتهای پیام

کد N613274

وبگردی