آفتاب
گزارش روز اول سفر لاریجانی به پاکستان؛

امضای تفاهم نامه مشترک تا بازدید از مجلس ملی پاکستان

امضای تفاهم نامه مشترک تا بازدید از مجلس ملی پاکستان

رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه هیات همراه، برای انجام دیدارهای دوجانبه با مقامات این کشور صبح امروز وارد اسلا‌م‌آباد پایتخت پاکستان شد و با برخی از مقامات این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی صبح امروز با استقبال جاوید عباسی معاون رئیس مجلس ملی پاکستان و علیرضا حقیقیان سفیر ایران در این کشور وارد پاکستان شد.

علی لاریجانی در هنگام ورود به اسلام‌آباد در نشست کوتاهی با معاون رییس مجلس پاکستان ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های منطقه‌ای به طور مستمر ادامه داشته باشد. 

همچنین جاوید عباسی معاون رییس مجلس پاکستان نیز در این نشست بر همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور تاکید کرد و گفت: نخست‌وزیر پاکستان نیز برای افزایش همکاری‌ها بین پارلمان های ایران و پاکستان اهمیت زیادی قائل است.

وی ادامه داد: ایران و پاکستان در زمینه همکاری و صلح با یکدیگر حرکت می‌کنند لذا فکر می‌کنم این سفر فرصت مغتنمی برای پیگیری تصمیمات اتخاذ شده در زمان سفر نواز شریف به ایران باشد.

بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از مجلس ملی پاکستان

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان این سفر از مجلس ملی پاکستان بازدید کرد.

علی لاریجانی به همراه همتای خود سردار عیاض صادق،  نهال دوستی کاشت و سپس به رسم سنت کشور پاکستان دعایی نیز خوانده شد.

همچنین در این بازدید رئیس مجلس از بخش های مختلف مجلس ملی پاکستان بازدید کرد.

ایران و پاکستان تفاهم نامه مشترک امضا کردند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این سفر و در دیدار با سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان تفاهم نامه ای را امضا کردند.

در این تفاهم نامه طرفین ضمن تأکید بر اهمیت تقویت مناسبات ملی و پارلمانی دو کشور به عنوان عامل موثری در تحکیم روابط دولت ها و نیز برقراری و توسعه ارتباطات بین کمیته هاو کمیسیون های مجالس دو کشور که در امور سیاست خارجی، امنیت، امور مرزی، اقتصاد، حقوق، آموزش و فرهنگ فعالیت دارند و همچنین ارتباط مستمر گروه های پارلمانی در مجالس دو کشور را در این راستا موثر برشمرده و به این منظور تبادل دوره ای هیأت ها میان دو طرف را با توجه به قوانین و ضوابط مربوط به طرفین مورد تشویق قرار دادند.

همچنین در دیگر مواد این تفاهم نامه اشاره شده که طرفین با نظرداشت اهمیت توسعه همکاری های بلند مدت در چهارچوب علایق و مشترکات تاریخی و فرهنگی، گسترش مناسبات فیمابین در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی را مهم برشمرده و نقش مجالس دو کشور در پشتیبانی قانونی و حقوقی مسائل مربوط به این همکاری ها توافق نمودند برای تمهید ساز و کارها و بسترهای قانونی لازم در این راستا همکاری نمایند.

گفتنی است در این تفاهم نامه آمده است طرفین علاقمندی خود را برای هماهنگی و همکاری مجالس دو کشور در مجامع بین المللی نظیر اتحادیه بین المجالس جهانی، اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، مجمع مجالس آسیایی، مجمع مجالس کشورهای عضو سازمان اکوو سایر نهادهای پارلمانی منطقه ای با هدف اتخاذ مواضع مشترک در قبال موضوعات مهم بین المللی اعلام داشتند.

در ماده 4 این تفاهم نامه ذکر شده با توجه به تجربیات خوب پارلمانی دو کشور طرفین در خصوص انتقال این تجربیات به یکدیگر و تبادل اطلاعات و توانمندی ها در جهت تقویت مدیریت پارلمانی و شیوه قانونگذاری و نوسازی آنها از طریق برگزاری نشست های منظم کارشناسی میان مدیران و کارشناسان دو مجلس را با توجه به قوانین و ضوابط مربوط به طرفین توافق نمودند.

علاوه بر این ماده 5 این تفاهم نامه آمده است طرفین پیرامون تبادل اطلاعات و تجارب بین مجالس دو کشور در رابطه با تدوین و تصویب قوانین مربوط به تسهیل در سرمایه گذاری، مراودات مرزی، معاضدت قضایی و همکاری های تجاری و گمرکی توافق نمودند.

در ماده 6 این تفاهم نامه گفته شده که طرفین توافق نمودند تمهیدات لازم را برای همکاری مراکز تحقیقاتی و  پژوهشی دو پارلمان و انجام تحقیقات و پژوهش های مشترک درباره موضوعات مورد علاقه اتخاذ نمایند.

در ماده 7 این تفاهم نامه آمده است طرفین مرزهای دو کشور را مرز دوستی و برادری دانسته و اقدامات پاره ای عناصر تروریست و معاند دو ملت را برای ایجاد ناامنی در این مرزها محکوم می کند و توافق نموده است با همکاری یکدیگر برای تقویت و تحکیم امنیت و آرامش در مرزهای دو کشور مشترکا تمهیدات و ساز و کارهای قانونی لازم را اتخاذ نمایند.

همچنین در ماده 8 آن اشاره شده طرفین به عنوان روسای مجالس دو کشورمسلمان در منطقه مهم و راهبردی جنوب و غرب آسیا ضمن حساس تر شمردن تحولات منطقه ای و تاکید بر ضرورت تبادل نظر و رایزنی مستمر میان دو کشور در راستای تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواستار احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای منطقه شدند.

و نیز در ماده 9 تفاهم نامه ذکر شده روسای مجالس دو کشور توافق نمودند به منظور پیگیری توسعه روند مناسبات پارلمانی و ایفای نقشی فعال در زمینه گسترش دیپلماسی پارلمانی، منطقه ای و بین المللی سالانه یک بار در پایتخت های دو کشور تشکیل جلسه دهند.

همچنین در بند 10 این تفاهم نامه آمده است که طرفین با تاکید بر وجود دغدغه های مشترک در زمینه گسترش پدیده شوم تروریسم، قاچاق مواد مخدر و ناامنی در منطقه حمایت خود را از گسترش همکاری های امنیتی در راستای ایجاد امنیت پایدار در منطقه اعلام داشته و توافق نمودند مجالس دو کشور در این زمینه تبادل نظر و گفتگو نمایند.

گفتنی است در ماده 11 آن ذکر شده طرفین با بررسی ظرفیت جهان اسلام تاکید کردند که همه کشورهای اسلامی باید از امکانات خود در جهت تقویت هر چه بیشتر گفتگوی مستقیم مسلمانان با یکدیگر بهره گیرند؛ امری که می تواند مانع از تحقق اهداف دشمنان امت اسلامی در ایجاد حساسیت های مذهبی –طایفه ای شود در این راستا توافق شد که طرفین تلاش لازم را برای تقویت مراودات اندیشمندان و علمای دینی دو کشور از جمله روحانیون مجالس دو کشور به عمل آورند.

همچنین در بند 12 این تفاهم نامه گفته شده که روسای مجالس دو کشور ایجاد اختلاف و نزاع میان پیروان مذاهب اسلامی و حمله به پیروان مذاهب اسلامی و مراکز دینی آنها را محکوم کرده و آن را در راستای تضعیف موقعیت و توان جهان اسلامی می دانند و توافق نمودند که تمهیدات مناسب برای جلوگیری از انجام این وقایع تاسف بار را پیشنهاد نمایند.

همچنین در بند 13 این تفاهم نامه نیز آمده است هر دو رئیس مجلس به توافق رسیدند که برای ارتقاء بیشتر اتحاد و هماهنگی بین امت اسلامی همکاری نمایند و نیروهای خارجی را که در صدد به خطر انداختن این اتحاد تحت عنوان مذهب یا قوم گرایی هستند، دفع کنند.

کد N613164

وبگردی