آفتاب

طرح ترکیه و قطر برای تبدیل کردن لیبی به پایگاه تروریست‌ها

طرح ترکیه و قطر برای تبدیل کردن لیبی به پایگاه تروریست‌ها

یک مجله فرانسوی از طرح قطر و ترکیه برای تبدیل کردن لیبی به پایگاه نظامی تروریست‌ها با هدف ضربه زدن به امنیت کشورهای همسایه به ویژه مصر پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مجله فرانسوی ماریان در گزارشی آورده است که ترکیه و قطر طرحی را آماده کرده‌اند که بر اساس آن قصد دارند لیبی را به پایگاهی برای گروه‌های تندرو با هدف ضربه زدن به امنیت کشورهای همسایه به ویژه مصر تبدیل کنند.

بر اساس این طرح گروهای مسلح محلی بازسازی شده تا در گروهای مسلح بین‌المللی ادغام شوند و در نهایت لیبی به پایگاهی برای آموزش گروهای تروریستی تبدیل شود تا "ارتش آزاد مصر" تشکیل شده و برای ایجاد ناامنی در مرزهای شرقی بین مصر و لیبی وارد عمل شود.

در گزارش این مجله فرانسوی آمده است که ارتش مذکور در برگیرنده تروریست‌های لیبیایی وتونسی و مصری وسوری وافغانی و دیگر ملیتها خواهد بود و قرار است اعضای آن از طریق قرار دادهای کاری با شرکت‌های خارجی وارد لیبی شده و به اردوگاه‌های آموزشی در جنوب این کشور یا اطراف درنه و بنغازی و صبراته و مصراته بپیوندند.

این مجله تعداد تروریست‌های را که ماهانه به شبه نظامیان در لیبی می‌پیوندند را بین 5 هزار تا 25 هزار تن تخمین زده و گزارش داد که سازمان اطلاعات ترکیه و قطر بر این طرح نظارت دارند تا به خاطر شکست اخوان المسلمین در مصر انتقام بگیرند.

این مجله فرانسوی گزارش داد که شکست این اسلام‌گرایان در مصر و تونس و نبود نقش فعالشان در یمن و سوریه این طرح را ناکام گذاشته و انکارا و دوحه راهی جز بازنگری در حمایت از گروه‌های تندرو در لیبی ندارند.رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تمایل دارد تا به عنوان موسس امپراتوری جدید عثمانی اخوانی که مرزهای آن سوریه و مصر و تمام منطقه را در بر می‌گیرد در تاریخ ثبت شود.قطر نیز تلاش دارد تا یک امارت اسلامی را به رهبری اخوان المسلمین ایجاد کند.

ابراهیم السنوسی رئیس سازمان اطلاعات لیبی قبل از ترورش از وجود یک طرح علیه این کشور با مشارک گروه‌های تروریستی و اعضای دولت لیبی و مسئولان آن پرده برداشته بود.

انتهای پیام

کد N612829

وبگردی