آفتاب

ساعت جدید ناسا برای نمایش شمارش‌ معکوس پرتاب اوریون

ساعت جدید ناسا برای نمایش شمارش‌ معکوس پرتاب اوریون

در آستانه پرتاب نمونه اولیه کپسول اوریون به فضا، ناسا از نوعی ساعت شمارش معکوس برای این ماموریت رونمایی کرد.

در آستانه پرتاب نمونه اولیه کپسول اوریون به فضا، ناسا از نوعی ساعت شمارش معکوس برای این ماموریت رونمایی کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، هفته گذشته، ناسا ساعت نمایش‌دهنده زمان شمارش معکوسی را از رده خارج کرد که قدمت آن به پرتاب آپولو 12 در سال 1969 بازمی‌گردد. این ساعت به مدت 30 سال زمان شمارش معکوس پرتاب‌های شاتل فضایی را نمایش داده بود.

آژانس فضایی اکنون از ساعت جدیدی رونمایی کرده که درست مانند نمونه قدیمی در مرکز فضایی کندی جاسازی شده است. ساعت جدید 7.925 متر طول دارد و ارتفاع آن نیز 2.134 متر اعلام شده است.

سخنگوی ناسا اعلام کرده تعمیر و نگهداری ساعت قدیمی بیش از اندازه هزینه‌بر بود چون این سامانه از 349 حباب نور برای شفاف‌کردن ساعات، دقایق، ثانیه‌ها و همچنین علائم مثبت و منفی استفاده می‌کرد.

نمایشگر 280 هزار دلاری جدید، شبیه نمایشگرهای به کاررفته در استادیوم‌های ورزشی است و می‌تواند تصاویر چندگانه را علاوه بر زمان شمارش معکوس نشان دهد.

از روز سه‌شنبه، شماره‌های شمارش معکوس اوریون در گوشه سمت راست پایین این نمایشگر قابل‌رویت بودند. نیمه چپ آن نیز تصویری نزدیک و بلادرنگ از سکوی پرتاب موشک دلتا-4 (موشک حامل نمونه اولیه کپسول اوریون به فضا) را نمایش داد. گوشه سمت راست بالای این نمایشگر نیز عبارت «پرواز آزمایشی اوریون» در رنگ قرمز را به نمایش گذاشت.

گفته می‌شود ناسا برای نمایش زمان شمارش معکوس پرتاب‌های اوریون بر روی ساعت جدید حساب ویژه‌ای باز کرده است.

انتهای پیام

برداشتن ساعت قدیمی از مکانش در مرکز فضایی کندی

ساعت جدید ناسا شبیه به نمایشگرهای استادیوم‌های ورزشی

نمونه اولیه کپسول اوریون، آماده پرتاب

کد N612716

وبگردی