آفتاب

اسد: حمایت‌های قطر، ترکیه و غرب از تروریست‌ها نبود شرایط کنونی سوریه فرق داشت

اسد: حمایت‌های قطر، ترکیه و غرب از تروریست‌ها نبود شرایط کنونی سوریه فرق داشت

ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که اگر حمایت‌های مالی و سیاسی و لجستیکی قطر، ترکیه و غرب از تروریست‌ها نبود الان شرایط در سوریه به نحو دیگری پیش می‌رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با روزنامه ژورنال دو دیمانش فرانسه درخصوص آخرین تحولات سوریه و جنگ در این کشور سخن گفت.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

 آقای رئیس‌جمهور بعد از گذشت سه سال از جنگ و آنچه که در حال حاضر در سوریه می‌گذرد آیا شما از اینکه امور را به صورت دیگری اداره نکردید پشیمان نیستید؟

 از روزهای نخست شاهد به شهادت رسیدن نیروهای ارتش و پلیس بودیم. ما از همان روزهای نخست با تروریست‌ها روبه‌رو بودیم. درست است که تظاهرات‌هایی در کشور برگزار می‌شد اما تعداد آنها زیاد نبود و ما گزینه‌ای جز دفاع از مردممان در برابر تروریست‌ها نداشتیم. نمی‌توان گفت که پشیمان هستیم چراکه از همان روزهای نخست با تروریست‌ها مبارزه کردیم اما این به آن معنا نیست که هیچ خطایی در اقدامات ما صورت نگرفته است اگر در آن زمان قطر به تروریست‌ها پول نمی‌داد و اگر ترکیه از آنها حمایت لجستیکی نمی‌کرد و اگر غرب از تروریست‌ها حمایت سیاسی نمی‌کرد مسائل به صورت دیگری پیش می‌رفت. اگر از ملتمان دفاع نمی‌کردیم نمی‌توانستیم پایداری کنیم.

ارتش شما به دلیل استفاده بیش از حد از خشونت درجریان این جنگ سرزنش می‌شود، چرا شما غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهید؟

زمانی که یک تروریست با سلاح به شما حمله می‌کند شما چگونه از خود و ملتتان دفاع می‌کنید؟ از طریق مذاکره؟ ارتش سوریه زمانی از سلاح استفاده می‌کند که طرف مقابل نیز ازسلاح استفاده کند. ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهیم. دلیلی ندارد این کار را بکنیم و چنانچه غیرنظامیان را بکشیم در واقع ملت سوریه را کشته‌ایم. ما با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم و با کشورهایی که علیه ما و در حمایت از تروریست‌ها وارد عمل می‌شوند چگونه توانستیم چهار سال مقاومت کنیم.

تصاویر ماهواره‌ای دو شهر حمص و حماه نشان می‌دهد که این شهرها به صورت کامل ویران شده‌اند. سازمان ملل که سوریه نیز عضو آن است از کشته شدن 190 هزار تن در جریان این جنگ خبر می‌دهد، آیا تمام ساکنان این مناطق تروریست بوده‌اند؟

نخست باید بگویم که آمار سازمان ملل باید با دقت بررسی شود. منابع این آمار چیست؟ آماری که در حال حاضر در جهان و رسانه‌ها اعلام می‌شود مبالغه‌آمیز و نادرست است دوم آنکه تصاویر این خرابی‌ها تنها در ماهواره نیست بلکه به چشم خود نیز می‌توان آنها را دید اما زمانی که تروریست‌ها به یک منطقه می‌روند و آن را اشغال می‌کنند ارتش باید منطقه را آزاد کند و درگیری‌هایی رخ می‌دهد طبیعی است که ویرانی‌هایی نیز صورت بگیرد اما در بیشتر موارد زمانی که تروریست‌ها وارد یک منطقه می‌شوند شهروندان از آنجا فرار می‌کنند. در واقع تعداد زیادی از قربانیان را کسانی تشکیل می‌دهند که موافق نظام هستند و تعداد زیادی از آنها به دنبال انفجار تروریست‌ها کشته شدند. محال است که یک کشور غیرنظامیان را مورد هدف قرار دهد.

 براساس آمارهای سازمان سه میلیون آواره سوری در کشورهای همسایه حضور دارند، آیا تمام اینها هم‌پیمانان تروریست‌ها هستند؟

نه نه کسانی که از سوریه خارج شدند به دلیل اقدامات تروریست‌ها کشور را ترک کرده‌اند. در میان آنها هم حامی دولت است و هم حامی تروریسم. ما در حال حاضر تنها با گروهک‌ها مبارزه نمی‌کنیم بلکه با کشورها مبارزه می‌کنیم.

از دیدگاه نظامی آیا شما تجهیزات لازم و کافی برای پیروزی در این جنگ را دارید؟

 درحال حاضر میلیاردها دلار برای حمایت از این تروریست‌ها هزینه می‌شود و کشورهای مختلف از جمله ترکیه به تروریست‌ها سلاح می‌دهند. بنابراین این جنگ از لحاظ نظامی جنگ راحتی نیست با این وجود ارتش سوریه دستاوردهای زیادی در مناطق مختلف داشته است. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که جنگ کی و چگونه پایان می‌یابد. اما جنگ اصلی برای آنها این است که چگونه دل‌های سوری‌ها را جذب کنند که در این جنگ شکست خورده‌اند. بنابراین این جنگ نظامی، اجتماعی و سیاسی است.

 اما آنها شکست نخورده‌اند چراکه نیمی از سرزمین شما را تحت تسلط دارند؟

اسد: ارتش سوریه در همه جا حضور ندارد و این مساله محال است که اتفاق بیفتد بنابراین هرجایی که ارتش سوریه نباشد تروریست‌ها از مرزها وارد شده و در آن منطقه مستقر می‌شوند اما هر منطقه‌ای که ارتش سوریه تصمیم گرفت آن را آزاد کند، آزاد شد. این جنگ، جنگ بین دو ارتش نیست. شما از گروه‌های تروریستی سخن می‌گویید که ناگهان به هر شهر و هر روستایی می‌روند بنابراین این جنگ طولانی و سخت خواهد بود.

بسیاری معتقدند که راهکار حل بحران سوریه رفتن شما است، آیا به این مساله اعتقاد دارید؟

هر رئیس‌جمهوری در هر کشوری براساس قوانین بر سر کار می‌آید و بر اساس همان قوانین کنار می‌آید. نمی‌شود گفت که یک رئیس‌جمهور از طریق آشوب انتخاب شود و از طریق جنجال نیز برود. دلیل این مساله نیز دستاورد سیاست فرانسه در لیبی بعد از حمله به قذافی است. نتیجه چه شد. بعد از کشته شدن قذافی آشوب به وجود آمد آیا رفتن وی راهکار حل بحران بود؟ آیا لیبی تبدیل به یک کشور دموکراتیک شد؟

از دولت اسلامی (داعش) صحبت کنید. برخی معتقدند که نظام سوریه باعث پیشرفت افراط‌گرایان برای ایجاد دودستگی میان مخالفان شده است.

در سوریه ما دولت داریم نه نظام. اگر این سخن صحیح باشد که ما از داعش حمایت کرده‌ایم به این معناست که ما از آنها خواسته‌ایم که به ما حمله کنند و فرودگاه‌های نظامی را مورد هدف قرار داده و صدها تن را بکشند. کجای این سخن دارای منطق است. ما نیازی به آن نداریم که این اقدامات را برای تضعیف مخالفان انجام دهیم. غربی‌ها در حال حاضر معتقدند که این مخالفان خیالی بودند بنابراین، این فرضیه غلط است. داعش در سال 2006 درعراق تاسیس شد. آمریکا عراق را تحت اشغال خود قرار داد نه سوریه. ابوبکر بغدادی در زندان‌های آمریکا بود نه در زندان‌های سوریه پس چه کسی داعش را ساخته سوریه یا آمریکا؟

5252

کد N612715

وبگردی