آفتاب
محمد جواد لاریجانی:

ایتالیا می‌تواند نقش مهمی در فعال شدن مجدد گفتگوهای ایران و اروپا داشته باشد

ایتالیا می‌تواند نقش مهمی در فعال شدن مجدد گفتگوهای ایران و اروپا داشته باشد

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در ایتالیا با سناتور کازینی رئیس کمیسیون سیاست خارجه مجلس سنای ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در ایتالیا با سناتور کازینی رئیس کمیسیون سیاست خارجه مجلس سنای ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا،‌ محمد جواد لاریجانی در این دیدار ایران را با ثبات ترین کشور منطقه دانست که توانسته است در برابر طوفان حوادث ناگوار مربوط به تروریسم تکفیری و سلفی ایستادگی کند و حتی به کشورهای همسایه خود از جمله عراق نیز یاری رساند.


محمدجوادلاریجانی در ادامه حل بحران سوریه را صرفا از طریق رجوع مستقیم به آراء و نظر مردم سوریه دانست و گفت: هر مسیر غیر دموکراتیکی منجر به گسترش تروریسم و وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور و سایر کشورهای منطقه می‌شود و کشورهای منطقه و خصوصا ایتالیا و اتحادیه اورپا نباید اجازه دهند در این مسیر هیچ گروه تروریستی تقویت شود و همه آنها باید نقش مهمتری را در این زمینه ایفاء کنند.


دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در حفظ ثبات و امنیت منطقه دارد گفت: این کشورهای غربی هستند که به ایران نیاز دارند و نیاز آنها به تعامل با ایران بیشتر از نیاز ما به آنها است چرا که تروریسم در حال گسترش سلفی تکفیری دیر یا زود دامن غربی‌ها را هم خواهد گرفت.


لاریجانی سیاست ایران را همکاری، مشارکت و تعامل سازنده با همه کشورهای جهان دانست و گفت: ما گفتگو می‌کنیم و از همه تجربیات ارزنده فرهنگ‌های مختلف استفاده می‌کنیم اما هرگز تن به تحمیل و زورگویی نمی‌دهیم.


جواد لاریجانی با مهم خواند موضوع حقوق بشر برای جمهوری اسلامی ایران گفت: غربی‌ها ایران را بر خلاف رویه‌های سازمان ملل مجزا کرده و بر روی مسائل داخلی آن تبلیغات ظالمانه، متعصبانه و جانبدارانه به راه انداخته‌اند در حالیکه بر روی همه جنایت‌ها و موارد نقض حقوق بشر کشورهای همسو با خود در منطقه و سایر مناطق جهان بسته‌اند.


دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه در زمینه حقوق بشر از طریق تبلیغات و هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغات یکسویه به هیچ نتیجه نمی‌توان رسید خواستار اقدام از طریق بحث و تبادل نظر در این زمینه‌ها شد و گفت: ما معتقدیم گفتگوها با اتحادیه اروپا مجددا باید فعال شود و در این زمینه ایتالیا بعنوان رئیس اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.


سناتور کازینی نیز در این دیدار ضمن استقبال از هیأت عالیرتبه حقوق بشری وقضایی جمهوری اسلامی ایران گفت: گفتگو و توسعه همکاری ها بهترین راه برای درک متقابل و رسیدن به نتایج ملموس در همه زمینه ها خصوصا مسائل مربوط به سیاست خارجه است.


کازینی با اشاره به نقش کلیدی ایران در حفظ صلح و ثبات در منطقه از مصوبه جدید سنای این کشور درباره سوریه سخن گفت که بر اساس آن بحران سوریه صرفا از طریق راه حل سیاسی و گفتگو با همه طرف ها باید حل و فصل شود.


رئیس کمیسیون سیاست خارجه سنای ایتالیا گفت: گفتگوهای سیاسی با ایران باید به صورت باز و خیلی جدی پیگیری شود چرا که رابطه ما با ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.


کازینی از ایفای نقش مثبت و سازنده ایران در خصوص بحران داعش و بهره گیری از توان همه طرف های عراقی برای جلوگیری از گسترش نفوذ این گروه تروریستی قدر دانی کرد.


رئیس کمیسیون سیاست خارجه سنای ایتالیا در پایان ابراز امیدواری کرد با سرعت گرفتن گفتگوهای سازنده میان دو کشور، روابط فی مابین به بهترین شکل گسترش یابد.

کد N612504

وبگردی