آفتاب

سلیمی: ظرفیت‌های بالقوه قانون اساسی بالفعل شود

سلیمی: ظرفیت‌های بالقوه قانون اساسی بالفعل شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت مغفول‌مانده قانون اساسی را باید عملیاتی کرد و بعد به سراغ بازنگری و اصلاح آن رفت.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مرکزی، با تأکید بر این‌که «قانون اساسی میثاق ملی ماست»، اظهار کرد: مقایسه قانون اساسی ایران با دیگر کشورها قوی بودن این قانون را نشان می‌دهد.

وی رویکرد اصلی قانون اساسی کشور را متعالی و با عنایت به آرمان‌های امام(ره) دانست که براساس نهضت اسلامی و با بهره‌گیری از اندیشه‌های علما و متخصصان پی‌ریزی شده و به پختگی و تعمیق اصول و فصول منجر شده است.

وی در عین حال با اشاره به در نظر گرفتن امکان بازنگری در برخی فصل‌های قانون اساسی گفت: قطعاً با گذر زمان خلأها خود را نشان خواهد داد و با توجه به این‌که نظام اسلامی منعطف است امکان بازنگری و به روز کردن را متناسب با شرایط و زمان در نظر گرفته است. بازنگری در قوانین حتی قوانین عادی امری اجتناب‌ناپذیر است چون بشر به هرحال امکان خطا دارد.

این نماینده مجلس هم‌چنین با اشاره به اجرایی نشدن کامل برخی اصول و قوانین تصریح کرد: اصول 19 و 20 قانون اساسی است که رویکرد عدالت محور به همه مسائل را منعکس می‌کند و به رفع هرگونه تبعیض اشاره دارد و باید به صورت کامل‌تری عملیاتی شود. اصل 30 قانونی اساسی نیز درخصوص آموزش و پرورش رایگان است و اجرای کامل آن باید در برابر کسانی که تلاش دارند برای آموزش و پرورش پول دریافت کنند، دنبال شود. اصل 50 قانونی اساسی نیز در رابطه با محیط زیست تدوین شده است و این اصل نیز باید به درستی در کشور اجرا شود. البته همه این اصول نشان از عظمت قانون اساسی کشور دارد و ظرفیت و پتانسیل بالای ان را منعکس می‌کند. امروز لزوم اجرایی کردن این اصول در کشور بیش از بازنگری قوانین خودنمایی می‌کند و لازم است که این ظرفیت بالقوه را بالفعل کنیم.

وی با تأکید بر این‌که «نگاه ما باید جامع باشد»، گفت: بحث آزادی مطبوعات و حقوق شهروندی باید در کنار همه مسائل دیگر دیده شود و به درستی به اجرا درآید درصورتی‌که دولت‌ها تاکنون خیلی این مسائل را مورد توجه قرار نداده‌اند. تکالیف دولت‌ها کم نیست اما نتواسته‌اند متولی بودن خود را اجرایی کنند.

انتهای پیام

کد N612271

وبگردی