آفتاب

کره شمالی، سومالی و افغانستان در صدر کشورهای فاسد جهان

کره شمالی، سومالی و افغانستان در صدر کشورهای فاسد جهان

سازمان شفافیت بین الملل در جدیدترین گزارش خود از کشور های کره شمالی، سومالی و افغانستان به عنوان فاسدترین کشورهای جهان نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاگس آنسایگر، سازمان شفافیت بین الملل بر اساس شاخص فساد جهانی امسال نیز به بررسی وضعیت 175 کشور جهان پرداخت. در گزارشی که این سازمان برای سال 2014 منتشر کرده بار دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی بالاترین رتبه را کسب کردند.

در این شاخص بهترین وضعیت با نمره 100 و بدترین وضعیت با نمره 0 مشخص می شود. بر این اساس دانمارک با 92 امتیاز بهترین کشور از نظر نداشتن فساد است و پس از آن نیوزیلند (91)، فنلاند (89)، سوئد (87) و سوئیس و نروژ با 86 امتیاز در رتبه های بعدی قرار دارند.

در انتهای این فهرست نیز کشورهای کره شمالی، سومالی و افغانستان قرار دارند. این در حالی است که افغانستان با بهبود وضعیت خود نسبت به سال گذشته (با امتیاز 4) و کسب امتیاز 12، امسال به رتبه سوم صعود کرده است. گزارش امسال سازمان شفافیت بین الملل همچنین از بهبود وضعیت کشورهای مصر، ساحل عاج، سنت وینسنت در دریای کارائیب با 5 رتبه و نیز اردن، مالی و سوازیلند با 4 رتبه حکایت دارد.

بر اساس شاخص فساد، بدترین سقوط مربوط به ترکیه با 5 رتبه است و به دنبال آن آنگولا، چین، مالاوی و رواندا با 4 رتبه سقوط دیده می شوند.

کد N612173

وبگردی