آفتاب

تیغ درگیری و نظامی‌گری بیخ گلوی حقوق بشر

تیغ درگیری و نظامی‌گری بیخ گلوی حقوق بشر

«بنیاد تامسون رویترز» اعلام کرد، سوریه و اوکراین دو کشوری هستند که با بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش بنیاد تامسون رویترز در حالی منتشر شده است که کشورهایی که با درگیری مواجه هستند، با قاچاق انسان و سایر نقض‌های حقوق بشری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. وخیم‌ شدن شرایط در عراق و سوریه احتمال قاچاق انسان، به کارگیری اجباری نیروی کار و ازدواج کودکان را افزایش می‌دهد.

«لیزابت کمپبل» مدیر بخش حقوق بشر در بنیاد تامسون رویترز در بیانیه‌ای گفت: آوارگان خصوصا زنان و کودکان بدون استثنا در برابر استثمار از طریق قاچاق و برده‌داری مدرن آسیب‌پذیر هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در اکتبر اعلام کرد، زنان و کودکان فرقه‌ ایزدی مجبور می‌شوند تا با شبه‌نظامیان تروریست داعش در عراق ازدواج کنند و یا اینکه برای فروش به سوریه فرستاده می‌شوند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز در گزارش ژوئیه خود اعلام کرد، جنگ داخلی سوریه بحران آوارگان را خصوصا در لبنان و اردن تشدید کرده و تقریبا نوجوانان زیر 18 سال، یک سوم از ازدواج‌های آوارگان را تشکیل می‌دهند.

اوکراین نیز که با جدایی‌طلبان نزدیک به روسیه درگیر است، با بدترین وضعیت حقوق بشری رو به روست و تقریبا 500 هزار بی‌خانمانی که به دنبال کار می‌گردند، به استثمار کشیده شده‌اند.

«ماریلو گویسنز» تحلیلگر ارشد «ماپله‌کرافت» که شاخص بنیاد تامسون رویترز را گردآوری کرده است، می‌گوید: قاچاقچیان هم‌اکنون عملیات‌های خود را در این منطقه آغاز کرده‌اند و پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه به آوارگان ارائه می‌کنند و به بهانه کمک اقتصادی و فراهم کردن فرصت‌ برای زندگی بهتر به آوارگان نزدیک می‌شوند تا از آن‌ها سوء استفاده کرده و آن‌ها را برای مهاجرت مخفیانه ترغیب کنند.

بر اساس این گزارش، شش کشور آفریقایی از جمله نیجریه، کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی نیز در بین 10 کشوری هستند که بدترین عملکرد را در زمینه حقوق بشر داشته‌اند.

ماریلو گریسنز افزود: در آفریقا ما با گزارش‌هایی رو به رو هستیم که سربازان و گروه‌های شورشی، زنان را به ازدواج، بردگی جنسی و بردگی خانگی مجبور می‌کنند. از زمان راه‌اندازی بنیاد رویترز در سال 2008 شمار کشورهایی که با کمترین تهدید رو به رو بوده‌اند، از 47 کشور به 42 کشور کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده بدتر شدن اوضاع حقوق بشری در جهان است.

انتهای پیام

کد N612040

وبگردی