آفتاب

خلیفه حفتر عملیات هواپیماهای خارجی را در لیبی رد کرد/مذاکرات سیاسی 9 دسامبر برگزار می‌شود

خلیفه حفتر عملیات هواپیماهای خارجی را در لیبی رد کرد/مذاکرات سیاسی 9 دسامبر برگزار می‌شود

کنگره ملی (پارلمان) لیبی بار دیگر حمایت خود را از مذاکرات ملی که تنها راه استراتژیک حل بحران سیاسی کشور است، اعلام کرد، در این راستا هیات سازمان ملل در لیبی گفته است که تصمیم دارد دور جدید مذاکرات ملی را در 9 دسامبر (18 آذر) برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، عمر حمیدان، سخنگوی کنگره ملی لیبی اعلام کرد که این کنگره آماده است تا از روند مذاکرات ملی آن هم تحت نظر سازمان ملل و تمام سازمان‌های محلی و منطقه‌ای حمایت کند.

از سوی دیگر، هیات تدوین قانون اساسی لیبی به دلیل دودستگی‌های سیاسی کشور در اجرای وظایف خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

در همین راستا تعیین مدت زمان مشخص برای تدوین قانون اساسی توسط این هیات بحث و جدل‌های فراوانی را ایجاد کرده تا جایی که دادگاه عالی لیبی بند 11 ماده 30 پیش‌نویس قانون اساسی را غیرقانونی دانست چراکه در این بند آمده هیات قانونگذاری از زمان برگزاری اولین نشست خود تا 18 ماه دسامبر زمان دارد تا قانون اساسی را تدوین کند.

در همین راستا محمود غریانی، عضو کمیته قانونگذاری کنگره ملی لیبی اعلام کرد که این هیات تاکنون طبق مدت‌ زمانی مشخص عمل نکرده و بدون شک این امر نیازمند بررسی قانون اساسی جدید است.

هیات سازمان ملل در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با تمامی گروه‌ها برای دستیابی به راه حل بحران سیاسی و امنیتی کشور از طریق مذاکره ارتباط برقرار کرده است.

در این بیانیه آمده است: هیات سازمان ملل بعد از رایزنی با گروه‌ها دور جدید مذاکرات ملی را روز نهم دسامبر اعلام کرده و و بیانیه‌ای را در این باره ظرف چند روز آینده منتشر خواهد کرد.

از سوی دیگر، کنگره ملی لیبی که دوره آن به پایان رسیده از هیات سازمان ملل خواست تا از برگزاری نشست مقدماتی برای مذاکرات ملی با این کنگره همکاری کند.

کنگره ملی لیبی در بیانیه‌ای از تمامی طرفین خواست تا به پیش‌نویس قانون اساسی و حفظ وحدت لیبی احترام بگذارند.

از سوی دیگر، منابع پزشکی لیبی اعلام کردند که در جریان انفجار رخ داده در منطقه بن یونس واقع در مرکز شهر بنغازی 10 تن کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی بیمارستان الجلاء بنغازی افزود: حال چهار تن از محرومان به شدت وخیم است.

شاهدان عینی اعلام کردند: در پی شلیک خمپاره به منطقه بن یونس علاوه بر کشته شدن شهروندان، خسارات زیادی به ساختمان‌ها و خودروهای نزدیک به این منطقه وارد شد.

یک منبع نظامی اعلام کرد که این خمپاره بیمارستان الجلاء را که در آن زخمی‌شدگان ارتش لیبی و نیروهای وابسته به خلیفه حفتر بودند، هدف خود قرار داده بود اما شلیک آن به خطا رفت و در نتیجه به تعدادی از شهروندان غیرنظامی اصابت کرد.

از سوی دیگر خلیفه حفتر، سرلشکر بازنشسته ارتش لیبی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به موضع مصر در مقابله با تروریسم اعلام کرد که همکاری با قاهره همواره محدود است.

خلیفه حفتر در سخنانی مشارکت هواپیماهای مصری یا خارجی را با ارتش لیبی در بمباران مواضع تروریست‌ها تکذیب کرد و افزود: هواپیماهایی که مقرهای تروریست‌ها را هدف قرار دادند همگی وابسته به ارتش لیبی بودند.

انتهای پیام

کد N611715

وبگردی