آفتاب

رئیس جمهوری تایوان از رهبری حزب حاکم استعفا داد

رئیس جمهوری تایوان از رهبری حزب حاکم استعفا داد

رئیس جمهوری تایوان امروز (چهارشنبه) از سمت خود به عنوان رئیس حزب حاکم "ملی مردم" (کومینتانگ) استعفا داده و وون دن یی، معاون رئیس جمهور به عنوان رئیس موقت این حزب منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایینگ جئو، رئیس جمهوری تایوان استعفای خود را در جلسه "کمیته دائمی مرکزی" حزب کومینتانگ ارائه داده و این کمیته وو دن یی، معاون رئیس جمهور را به عنوان رئیس موقت این حزب انتخاب کرد؛ اقدامی که حاکی از برنامه این حزب برای سازماندهی مجدد خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی است و ممکن است مذاکرات با چین را کنار بگذارد.

مایینگ جئو گفت: نتایج این انتخابات به ما یادآوری می‌کند تا قدرت را به چنگ آورده و با فروتنی به خواسته‌های مردم گوش دهیم. من می‌خواهم از تمامی حامیانمان عذرخواهی کنم. من واقعا خجالت زده هستم. من همه را ناامید کردم. من باید شخصا خودم را زیر سوال ببرم. هیچ جایی برای شانه خالی کردن از قبول مسئولیت این شکست‌های انتخاباتی وجود ندارد.

حزب کومینتانگ موسوم به ناسیونالیست‌ها در انتخابات روز یکشنبه شهرداری 9 کرسی از جمله کرسی تایپه، پایتخت را از دست دادند.

حزب اپوزیسیون "مترقی دموکراتیک" هفت کرسی و مستقلان دو کرسی به دست آوردند. حزب "مترقی دموکراتیک" خواستار مذاکره با چین است اما درخواست پکن را مبنی بر اذعان به این مساله که هر دو طرف جزو یک کشور واحد هستند، رد می‌کند.

تایوان و چین در بحبوحه جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یکدیگر جدا شدند و پکن متعهد شده که اگر اطلاعیه رسمی در رابطه با استقلال تایوان منتشر شود، برای به دست آوردن کنترل این جزیره اعمال زور کند.

نگرانی‌ها نسبت به روابط تجاری نزدیک با پکن اصلی‌ترین عامل شکست این حزب در انتخابات شهرداری محسوب می‌شود.

در روزهای آتی انتظار می‌رود که مایینگ جئو به دنبال استعفای کابینه پس از شکست حزب حاکم در انتخابات، یک نخست وزیر و وزرای جدید را انتخاب کند.

انتهای پیام

کد N611611

وبگردی