آفتاب

موگابه معاونش را به توطئه برای برکناری وی متهم کرد

موگابه معاونش را به توطئه برای برکناری وی متهم کرد

رئیس‌جمهوری زیمبابوه در اظهارات جنجالی جدیدی، یک زن را به توطئه برای برکناری‌اش و همکاری با اپوزیسیون با هدف تشکیل دولت ائتلافی متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات غیرمستقیم رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه اشاره به جویس موجورو، معاون وی است.

خانم موجورو از چریکهای سابق تعلیم دیده است که با نام مستعار "خون ریز" شناخته می‌شود. وی اخیرا از سوی همسر موگابه و رسانه دولتی زیمبابوه به فساد و توطئه برای کشتن موگابه متهم شده است.

با این حال تحلیل‌گران بر این باورند که اتهامات مذکور کمپینی برای خاتمه دادن به شغل سیاسی موجورو است.

موگابه 90 ساله از زمان استقلال این کشور آفریقای جنوبی از انگلیس در سال 1980 رهبری کشورش را برعهده دارد و همواره غرب خصوصا واشنگتن و لندن را به حمایت مالی از جنبش اپوزیسیون تغییر دموکراتیک با هدف عزل خودش از قدرت متهم می‌کند.

موگابه در جمع فرماندهان نظام و کهنه سربازان جنگ آزادی خواهانه دهه 1970 سخن گفت. در جریان این جنگ حزب حاکم وی موسوم به زانو پی اف به محبوبیت رسدی و موگابه توانست راه خود را برای رسیدن به قدرت هموار کند.

موگابه در نشست مذکور گفت: اولین بار است که ما در زانو پی اف با چنین مساله‌ای رو به رو می‌شویم و بر همین اساس حرف‌های یک زن که می‌گوید "می‌خواهم آن کرسی را تصاحب کنم" اهمیت می‌یابد. همه می‌دانیم که چنین بحث‌هایی پیش آمده است و همه می‌دانند که آمریکا و انگلیس پول برای اپوزیسیون "جنبش برای تغییر دموکراتیک" فراهم می‌کنند.

با این حال جویس موجورو که یک فرد میانه‌رو و حامی تجار است، اتهام توطئه علیه موگابه را نمی‌پذیرد. موگابه در سال 2008 مجبور شد که ائتلاف تشکیل دهد اما وی در انتخابات سال گذشته با کسب اکثریت آرا پیروز شود و اپوزیسیون وی را به تقلب متهم کردند. موگابه می‌گوید معاون وی مخالف برگزاری انتخابات سال گذشته بود و ترجیح می‌داد دولت ائتلافی ادامه پیدا می‌کند اما موگابه از اینکه با جنبش اپوزیسیون کار کند حس حقارت داشت.

انتهای پیام

کد N611386

وبگردی