آفتاب
راشاتودی بررسی کرد؛

اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک قطب شمال برای روسیه

اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک قطب شمال برای روسیه

از نقطه نظر ژئواستراتژی، قطب شمال کوتاه ترین مسیر دسترسی قاره آمریکا به اوراسیا است. به عبارتی این کوتاه ترین مسیر برای پرواز موشک های بالستیک بین قاره ای و بمب افکن های استراتژیکی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سقوط قیمت نفت هیچ تاثیری در پروژه های نفتی قطب شمال روسیه ندارد.

بنا به اظهارات الکساندر نواک، وزیر انرژی، شرکت های نفتی روسیه از شرایط سخت اقتصادی هراسی ندارند. بنابراین هیچ تاخیری در زمان اجرای پروژه ها بوجود نخواهد آمد .

استخراج نفت و گاز در قطب شمال همچون سابق، سود قابل توجهی را همراه دارد. ضمنا این منطقه برای روسیه دارای دورنمای قابل توجهی است. همانطور که نانسن، محقق نروژی قطب شمال این منطقه را "سرزمین یخبندان مطلق" نامید، اما با ذوب شدن یخ ها، اینجا برای سرمایه گذاران، جذاب تر می شود .

بنا به عقیده کارشناسان، توسعه قطب شمال، تضمین امنیت اقتصادی و انرژی روسیه است. ۴۰٪ از کل منطقه قطب شمال متعلق به روسیه است که تقریبا یک پنجم خاک کشور را در بر می گیرد. امروز منافع کلیدی روسیه در همین منطقه خلاصه می شود. ذخایر غنی در آن، تامین کننده بیش از ۱۰٪ درآمد ملی، و تقریبا یک چهارم کل حجم صادرات روسیه است .

واسیلی بوگویاولنسکی، معاون علمی انستیتوی مسائل نفت و گاز آکادمی علوم روسیه یقین دارد که قطب شمال در آینده، استقلال روسیه را فراهم می کند:

"حجم کل منابع سوختی فلات قاره روسیه تقریبا ۱۰۰ میلیون تن برآورد شده است که ۸۰٪ از آن بخش گازی را تشکیل می دهد. غنی ترین منابع در آب های دریاهای بارنتس و کارسک واقع شده اند. استخراج فلات قاره قطب شمال روسیه، از سال ۲۰۰۳ آغاز شده است که اگر بخش خشکی را نیز به آن اضافه کنیم، بیش از ۴۰ سال است که در آنجا مشغول به فعالیت هستیم".

روسیه نه تنها حق خود را در استفاده از فلات قاره دریاهای شمال به سازمان های بین المللی ثابت می کند، بلکه در اکتشاف قطب شمال نیز فعال است. ذخایر عظیمی از مواد معدنی از جمله انرژی، تا کنون توسعه نیافته اند. آخر قطب شمال عملا دارای انواع منابع طبیعی است. البته بخش اعظم آنها در اعماق ۵۰۰ متری از سطح آن قرار دارند که امور مربوط به عملیات اکتشافی را مشکل می کند و این عملیات نمی تواند در تمام فصول امکان پذیر باشد. اما به هر حال، گرم شدن زمین امکان بیشتری را برای استخراج منابع، فراهم می کند.

کنستانتین سیوکوف، قائم مقام آکادمی مسائل زمین شناسی معتقد است که علاوه بر امور اقتصادی، اهمیت قطب شمال از نظر نظامی و ژئواستراتژی نیز، رو به رشد است:

" از نقطه نظر ژئواستراتژی، قطب شمال کوتاه ترین مسیر دسترسی قاره آمریکا به اوراسیا است. به عبارتی این کوتاه ترین مسیر برای پرواز موشک های بالستیک بین قاره ای و بمب افکن های استراتژیکی است. علاوه بر این در آب های قطب شمال، زیردریایی های موشک انداز هسته ای روسیه، در حال گشت زنی هستند. در همین مناطق زیردریایی های آمریکایی مجهز به موشک های کروز نیز برای ضربه زدن به اهداف روسیه نیز در حال گشت زنی هستند. لذا مبارزه برای دستیابی به قطب شمال شدید خواهد بود".

در سال های اخیر قطب شمال حتی برای کشورهای دور از آن نیز علاقه شدیدی را به خود جلب کرده است. اما روسیه از منافع و حقوق خود در قطب شمال کوتاه نخواهد آمد. از اول دسامبر در ناوگان شمالی روسیه، فرماندهی استراتژیک جدیدی شروع به فعالیت کرده است. در نظر است تا تعداد گشت زنی ناوها و زیردریایی های این ناوگان، بیشتر شود. یک پایگاه نظامی جدید به همراه فرودگاه آن در جزیره کوتلنی شروع به فعالیت کرده است. هدف آن حفاظت از منابع نفت و گاز و تامین امنیت کشتی رانی در مسیر دریایی شمال است.

کد N611014

وبگردی