آفتاب

توافق اولیه دمشق و مخالفان سوری با انجام مذاکرات / دی‌ میستورا به زودی در دمشق

توافق اولیه دمشق و مخالفان سوری با انجام مذاکرات / دی‌ میستورا به زودی در دمشق

به دنبال سفرهای اخیر مسئولان نظام سوریه و ائتلاف مخالفان این کشور به مسکو نظام و مخالفان به توافق اولیه با مسکو برای آغاز مذاکرات جهت پایان دادن به بحران این کشور رسیده‌اند.

به دنبال سفرهای اخیر مسئولان نظام سوریه و ائتلاف مخالفان این کشور به مسکو نظام و مخالفان به توافق اولیه با مسکو برای آغاز مذاکرات جهت پایان دادن به بحران این کشور رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، از نوامبر گذشته هیات‌های مخالفان به رهبری معاذ الخطیب، رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوریه سفرهایی را به مسکو داشته و هیات رسمی سوریه نیز به ریاست ولید معلم، وزیر خارجه این کشور هفته گذشته سفری را به روسیه داشت تا بتواند در خصوص پایان دادن به بحران کشور که تاکنون بیش از 200 هزار کشته برجای گذاشته پایان بدهند.

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که با هیات سوری به مسکو رفته بود در گفت‌وگویی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: نشست‌های ما با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور بسیار مثبت بود.

وی افزود: روسیه ماموریت یافتن راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه را از طریق گفت‌وگو با مخالفان برعهده گرفته و ما نیز با این مساله توافق کرده‌ایم.

منبع نزدیک به هیات رسمی سوریه نیز اعلام کرد که هنوز جدول زمانی مذاکرات با مخالفان مشخص نشده است.

این منبع گزارش داد: مسئولان روسی خواستند بدانند آیا ما با طرح و دیدگاه آن‌ها موافقیم و ما به آن‌ها گفتیم که مانعی وجود ندارد. در نتیجه مسئولان روسی به ما گفتند که آن‌ها تماس‌هایی را برقرار کرده و در صورت توافق مقدمه چینی برای مذاکرات در مسکو را آغاز می‌کنند.

ولید معلم نیز در مصاحبه با شبکه المنار لبنان پس از سفر خود به روسیه گفته بود: ما نتایج مثبتی را از گفت‌وگو با مسئولان روسی گرفتیم و مهمترین این نتایج ایجاد ابزاری برای آغاز مذاکرات و پیشبرد آن است.

وی تاکید کرده بود: طرف روسی می‌خواهد مذاکره با مخالفان صورت بگیرد یعنی گفت‌وگوی سوری - سوری و بدون مداخله خارجی اما اتخاذ اقدامات برای این مساله زمان بیشتری را می‌طلبد و نیازمند بازنگری گروه‌های مخالف در مواضع پیشین خود است.

هیات نظام و مخالفان سوریه در ژانویه و فوریه 2013 مذاکرات مستقیمی را با نظارت سازمان ملل در ژنو آغاز کردند اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند.

در همین راستا معاذ الخطیب در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما آماده مذاکره با نظام با هدف پایان دادن به بحران سوریه هستیم. به نفع مردم سوریه است که بر سر میز مذاکرات بنشینیم و ببینیم با چه روشی می‌توانیم مردم سوریه را از رنج و عذاب نجات دهیم.

از بین افرادی که پیش بینی می‌شود در مذاکرات احتمالی مخالفان با نظام سوریه مشارکت کنند قدری جمیل، معاون نخست وزیر سابق ائتلاف مخالفان است که در حال حاضر در مسکو است. همچنین هیثم مناع نیز که از دیگر مخالفان سوری است و در پاریس زندگی می‌کند جزو مذاکره کنندگان خواهد بود.

قدری جمیل نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بر دعوت مسکو از وی برای مشارکت در مذاکرات تاکید کرد و گفت: نمی‌توانم تایید کنم که نشست مشخصی در دسامبر صورت بگیرد چرا که هنوز مسائل مبهمی وجود دارد که باید روشن شوند.

روزنامه السفیر چاپ لبنان نیز نوشت: استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به زودی به دمشق سفر می‌کند تا تصویر کلی از طرح "توقف درگیری‌" در حلب را ارائه کند.

دی میستورا همچنین مقامات سوری را در جریان نشست‌هایش با مقامات روس قرار خواهد داد.

انتهای پیام

کد N610894

وبگردی