آفتاب
/ در جشنواره سینما حقیقت چه خبر است؟/

«بختک» بر یک جشنواره سینمایی

«بختک» بر یک جشنواره سینمایی

سومین روز جشنواره سینما حقیقت نیز با اتفاقات گوناگونی همچون رونمایی از کتاب‌های جشنواره، استقبال تماشاگران از فیلم‌های جشنواره، یادی از بهرام بیضایی و تقدیم فیلم به مقام زن و حضور هنرمندانی همچون عبدالرضا کاهانی، رامبد جوان، حسین مهکام و... همراه بود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، روز گذشته 11 آذرماه کتاب «مستندسازان سخن می‌گویند» نوشته لیز استابس و ترجمه شاپور عظیمی رونمایی شد.

همزمان با رونمایی این کتاب در سالن شماره 3 سینما فلسطین، شاپور عظیمی گفت: بسیاری از کتاب‌های سینمایی هنوز به فارسی ترجمه نشده است و این در حالی است که همه به دنبال منابع تازه هستند، بدون اینکه متون قبلی را که اتفاقا کاربردی هم هستند ترجمه کنند.

این منتقد و پژوهشگر سینما اضافه کرد: همیشه در انتخاب‌هایم سعی می‌کنم کتاب‌هایی را پیدا کنم که کاربردی باشند.

عظیمی با ارائه توضیحاتی درباره روند ساخت مستند در کشورهای دیگر متذکر شد: در کشورهای دیگر مستندسازی یک کار خلاقه گروهی است. هر چند در آنسوی‌ آب‌ها هم مانند کشور ما سینمای مستند مظلوم است، چرا که این گونه‌ی سینمایی به دلیل جذابیت‌های سینمای داستانی، به حاشیه می‌رود.

وی با برشمردن ویژگی‌های کتاب «مستندسازان سخن می‌گویند» خواندن این کتاب را به مستندسازان پیشنهاد کرد و افزود: این کتاب به طور غیرمستقیم یک اثر آموزشی است و به مستندسازان ما ایده می‌دهد.

عظیمی همچنین اظهار تأسف کرد: در سینمای داستانی کتاب‌های بسیار خوبی منتشر شده اما جای کتاب درباره سینمای مستند خالی است.

در ادامه دکتر آذری استاد ارتباطات نیز نکاتی را درباره منابع مکتوب آموزشی در زمینه سینمای مستند ارائه کرد و گفت: هنرمندان ما امروزه کمتر فرصت کتاب‌خواندن دارند. از سوی دیگر رده‌بندی و طبقه‌بندی کتاب در زمینه سینما نداریم.

این استاد دانشگاه به نقاط ضعف آموزش سینما در آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرد.

شامگاه گذشته سالن شماره 1 سینما فلسطین لحظات پرشور و حالی را تجربه کرد. «درخت سخن‌گو» به کارگردانی علیرضا قاسم‌خان یکی از آثاری بود که در نوبت 20 نمایش داده شد.

قاسم‌خان همزمان با رونمایی از این فیلم درباره جمعیت بسیار زیادی که در سینما گرد آمده بودند، گفت: مطمئنم این دوستان برای دیدن فیلم «بختک» که بعد از فیلم من نمایش دارد، تشریف آورده‌اند. از شما می‌خواهم 35 دقیقه را تحمل کنید تا نوبت به فیلم «بختک» برسد.

او با ارائه توضیحاتی درباره روند ساخت این فیلم اظهار تأسف کرد: همیشه فکر کرده‌ام فرهنگ ایران در بسیاری جاها شناخته شده نیست. در این فیلم نیز به وجهی از فرهنگ ایران که ناشناخته مانده است، پرداخته می‌شود. تنها کسی که به این موضوع پرداخته استاد بهرام بیضایی است.

حاضران با شنیدن نام بیضایی برای او کف زدند و او را تشویق کردند.

در ادامه قاسم‌خان با اشاره به حضور موضوع «درخت سخنگو» در اساطیر یادآور شد: این فیلم اثر بسیار ساده‌ای است که در 35 دقیقه یکی از مهمترین بخش‌های فرهنگ اساطیری ایران را معرفی می‌کند.

این مستندساز با اشاره به اقبال تماشاگران به مستندهای اجتماعی توضیح داد: فیلم اجتماعی در ایران در صدر است و کسی برای فیلم‌های دیگر تره خورد نمی‌کند. با این حال افتخار می‌کنم که این دوستان برای سینمای ایران آمده‌اند، بویژه حضور دوستانی مانند عبدالرضا کاهانی، حسین مهکام و رامبد جوان باعث خوشحالی است.

قاسم‌خان در پایان صحبتش از حاضران خواست برای محمد کارت کارگردان «بختک» دست بزنند.

پس از این سخنان فیلم «درخت سخنگو» به نمایش درآمد.

در ادامه با حضور محمد کارت و رامبد جوان کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «بختک» این فیلم نیز رونمایی شد.

محمد کارت از تمام تماشاگرانی که به دلیل پر شدن صندلی‌های سالن روی زمین نشسته بودند یا در سالن ایستاده بودند، عذرخواهی کرد و گفت: نگرانم که شما روی زمین نشسته‌اید و امیدوارم کم و کاستی‌های فیلم مرا ببخشید، امیدوارم بعد از نمایش فیلم راضی از سالن بیرون بروید.

او ساخت این فیلم را یکی از دغدغه‌های شخصی‌اش دانست و با توضیحاتی درباره روند پژوهش و ساخت آن گفت: حس و حال خوب امشبم را به رضا کاهانی تقدیم می‌کنم. او پیش از این با ساخت فیلم «وقت داریم حالا» روی پای خود ایستاد و خوشحالم رفیقی مثل او دارم که به من یاد داد چگونه روی پای خود بایستم.

همچنین رامبد جوان تهیه‌کننده فیلم «بختک» در پاسخ به اینکه چه شد تا تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده گرفت، با لحن طنز همیشگی‌اش توضیح داد: جو ما را گرفت! حال داد و فیلم را تهیه کردیم. محمد دوست بسیار خوب و همکار درجه یکی است و پیشرفت زیادی خواهد داشت. او لیاقت هر گونه پیشرفت و همکاری را دارد.

به گزارش ایسنا، فیلم «بختک» در مدت زمان 65 دقیقه روایتگر زندگی سه زن در سه مقطع سنی مختلف است و این اثر به مقام شامخ زن تقدیم شده است.

سومین روز جشنواره سینما حقیقت

سومین روز جشنواره سینما حقیقت

سومین روز جشنواره سینما حقیقت

سومین روز جشنواره سینما حقیقت

سومین روز جشنواره سینما حقیقت

سومین روز جشنواره سینما حقیقت

سومین روز جشنواره سینما حقیقت

انتهای پیام

کد N610843

وبگردی