آفتاب

مهم‌ترین علل ناباروری در زنان

مهم‌ترین علل ناباروری در زنان

یک متخصص زنان و زایمان ضمن اشاره به بیشترین علل ناباروری در ایران، گفت: علل ناباروری در مردان و زنان متفاوت است.

دکتر نجمه فائز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه سمنان، اظهار کرد: یکی از علت‌های شایع ناباروری در زنان مربوط به لوله‌های رحمی است؛ گاه ممکن است در برخی از زنان انسداد لوله‌های رحمی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از علل دیگر که ممکن است زمینه را برای ناباروری فراهم کند مربوط به فرآیند تخمک‌گذاری در زنان است که در این مورد از فرد بیمار آزمایشات هورمونی گرفته می‌شود و در صورت مشخص شدن مشکلات هورمونی، اقدامات درمانی برای حل این مشکل را پزشک معالج آغاز می‌کند.

یک متخصص زنان و زایمان گفت: وجود تخمدان پلی کیستیک و همچنین ناهنجاری موجود در رحم و دهانه رحم نیز از دیگر عواملی است که می‌تواند منجر به تاخیر در باروری یا ناباروری شود که در هر کدام از این موارد بعد از تشخیص توسط پزشک اقدامات متناسب با مشکل انجام می‌شود. از جمله عللی که سبب مشکل در لوله‌ها رحمی می‌شود، عفونت‌ها هستند. عفونت‌ها سبب بسته شدن لوله رحمی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تخمدان پلی کیستیک در زنان چاق بیشتر مشاهده می‌شود، اظهار کرد: کسانی که دارای عادت ماهیانه نامنظم و همچنین موهای زائد هستند احتمال وجود تخمدان پلی کیستیک در آنها وجود دارد که برای جلوگیری از ناباروری باید برای درمان آن اقدام کنند. در زنان اثرات محیطی نظیر مسافرت می‌تواند در سیکل ماهانه آنها اثر گذاشته و به تاخیر در عادت ماهانه منجر شود. گاه پیش آمده افراد بعلت تغییر در محیط دچار نامنظمی در سیستم قائدگی شده‌اند.

این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که بعد از تشخیص ناباروی در زنان اولین اقدام درمانی که برای آنها انجام می‌دهید، چیست؟ اظهار کرد: برای افرادی که چاق هستند ابتدا آنها را به متخصص تغذیه معرفی می‌کنیم؛ چرا که گاه افراد بعد از پایین آمدن وزن‌شان فرایند تخمک‌گذاری‌شان به روال عادی باز می‌گردد. برای برخی دیگر با تشخیص نوع مشکل اقدامات درمانی و دارویی متناسب با آن را برای حل مشکل آغاز می‌کنیم. همچنین IUI( تلقیح داخل رحمی) و IVF ( لقاح داخل آزمایشگاه) از دیگر مراحل درمانی است که در مراحل بعدی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
کد N610796

وبگردی