آفتاب
محمدجواد لاریجانی:

گسترش القاعده و داعش ناشی از آلوده شدن حقوق بشر به اغراض سیاسی است

گسترش القاعده و داعش ناشی از آلوده شدن حقوق بشر به اغراض سیاسی است

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در ایتالیا با سناتور لوئیجی مانکونی رئیس کمیته حقوق بشر سنای این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی در این دیدار با اشاره به اینکه حقوق بشر واژه مقدسی است و در تعالیم دینی مسلمانان از جایگاه والایی برخوردار است، گفت: با این همه جای تاسف است که حقوق بشر در سال‌های اخیر به شدت آلوده به اغراض سیاسی شده و برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا از این واژه مقدس نهایت سوء استفاده را به‌عمل آورده اند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان افزود: آلودگی حقوق بشر به مسائل سیاسی و اخیرا تروریسم بیشترین ضربه را به این موضوع می زند و همانگونه که ملاحظه می کنید گسترش گروه های تروریستی چون القاعده و داعش یکی از اثرات این اختلاط است که خطرات آن برای جامعه بشری بسیار زیاد است و دو کشور ایران و ایتالیا باید نسبت به این موضوع بسیار حساس باشند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ایران دارای مختصات منحصر به فردی است که هیچ یک از کشورهای منطقه قابل قیاس با آن نیستند، گفت: در منطقه ما کشورهایی هستند که کوچکترین نشانه هایی از دموکراسی، علم و پیشرفت، توسعه و حقوق شهروندی در آنها نیست اما به دلیل اینکه متحدان آمریکا هستند هیچ وقت کسی متعرض آنها نمی شود.

لاریجانی ترویج حقوق بشر و حقوق شهروندی در ایران را موضوعی بسیار مهم و جدی دانست و گفت: 10 سال پیش طرح حقوق شهروندی توسط قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی ارائه و به قانون تبدیل شد و خوشبختانه با روی کار آمدن دولت آقای روحانی منشور حقوق شهروندی نیز ارائه شده است که از جایگاه رفیعی برخوردار است.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با اشاره به سمینار دو جانبه ایران و ایتالیا با عنوان "صیانت از حقوق بشر در نظام کیفری ایران و ایتالیا" که به مدت سه روز در شهر سیراکوزا در جزیره سیسیل برگزار شد آن را نشانه‌ای از جدی بودن جمهوری اسلامی ایران در مشارکت و تعامل سازنده در مسائل حقوق بشری دانست و گفت: باید مسیر گفت‌وگو را هموار کرده و توسعه دهیم و به جای اینکه در رسانه ها با یکدیگر به چالش بپردازیم دیدگاه‌های خود را پشت میزهای مذاکره و رو در رو بیان کنیم.

در این دیدار سناتور مانکونی رئیس کمیته حقوق بشر سنای ایتالیا ضمن استقبال از گسترش گفت‌وگوهای دوجانبه و تعاملات حقوق بشری با کشورمان گفت: حقوق بشر برای ایتالیا موضوع بسیار مهمی است و به همین دلیل این کمیته وظیفه خطیری بر عهده دارد.

مانکونی گفت: معتقدم حتی در دموکراسی‌های کامل و پیشرفته هم حقوق بشر نقض می شود ولی همه ما متعهد هستیم که بهترین تلاش خود را برای جلوگیری از نقض حقوق بشر به کار بگیریم.

رییس کمیته حقوق بشر سنای ایتالیا موضوع حقوق بشر ایران را برای اتحادیه اروپا بسیار مهم دانست و گفت برای ما این موضوع به همان اندازه بحث هسته ای ایران اهمیت دارد.

انتهای پیام

کد N610778

وبگردی