آفتاب

بررسی روند مذاکراه هسته ای در کنگره آمریکا/ شرمن فردا به کنگره می‌رود

بررسی روند مذاکراه هسته ای در کنگره آمریکا/ شرمن فردا به کنگره می‌رود

با گذشت یک هفته از توافق ایران و گروه ۱+۵ برای تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با دعوت از برخی کارشناسان به بررسی موضوعات مختلف درباره مذاکرات هسته ای می پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، نمایندگان مجلس سنا و کنگره آمریکا، امروز و فردا، روند مذاکرات هسته‌ای با ایران را بررسی می‌کنند. این نشست به ریاست «رابرت منندز» برگزار می شود که همواره با اتخاذ سیاست های خصمانه ضد ایران ، از اصلی ترین حامیان تشدید تحریم ها علیه ایران است .

وی که اخیرا طرحی را برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی مطرح کرده است ادامه مذاکره با ایران را مضر می داند و معتقد است نباید هیچ حق غنی سازی برای ایران در نظر گرفته شود.

منندز روز سه‌شنبه با بیان اینکه از روند نادرست مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 نگران است، گفت: «مسئله این است که بعد از این همه سال مذاکره، آنچه به نظر من می‌رسد این است که تنها دلیلی که می‌توانیم بگوئیم مذاکرات پیشرفت داشته، این است که ما، ایالات متحده و اروپا آرام آرام به موضعی رسیده‌ایم که ایرانی‌ها مذاکرات را دنبال می‌کنند.»

منندز همچنین گفت در ابتدای مذاکرات، هدف برچیدن رآکتورهای ایران بود، اما اکنون این هدف تغییر کرده است.

وی افزود: «به ما گفته شد که هیچ حقی برای غنی‌سازی وجود ندارد و حالا کار به جایی رسیده که مسئله این است که چقدر غنی‌سازی می‌تواند صورت گیرد. ما در مورد توان موشکی که ایران در اختیار دارد هم هیچ حرفی به میان نیاورده‌ایم.»

قرار است در این نشست «دیوید آلبرات» مدیر موسسه «دانش و امنیت بین‌الملل» (isis) که نقش زیادی در شکل‌گیری بحران هسته‌ای داشته، «گری سیمور» مدیر اجرایی بخش مطالعاتی مرکز «بلفر» و همچنین «مایکل دوران» عضو ارشد مرکز «هیودسن» شرکت کنند.

این در حالی است که «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای قرار است فردا در تلاش برای منصرف کردن قانونگذاران از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران ، در کنگره آمریکا حاضر شود.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات خصمانه، ایران را حامی تروریسم در منطقه معرفی کرد.

ماری هارف در نشستی خبری با تروریست خواندن مقاومت لبنان گفت: آمریکا نگران حمایت ایران از گروه های تروریستی مانند حزب الله است و تحریم ها علیه این اقدامات حتی در صورت رسیدن به توافق جامع در موضوع هسته ای، به جای خود باقی خواهند ماند.

ماری هارف درباره گفتگوهای هسته ای گفت راه حل دیپلماتیک، پایدارترین راه حل در این زمینه است. وی گفت: اکنون ما بیش از هر زمان دیگر به توافق جامع نزدیک هستیم اما اینکه آیا به توافق دست می یابیم یا خیر، هیچ کس نمی داند.

رایس: تحریم جدید مذاکرات را به شکست می‌کشاند

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 دوشنبه هفته گذشته در حالی با توافق برای تمدید گفت‌وگوها به اتمام رسید که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر (24 نوامبر) به راهکار جامع دست می‌یافتند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات اساسی موجب شد تا طرفین مهلت مذاکرات را برای هفت ماه دیگر، تا 9 تیر سال آینده، تمدید کنند.

همزمان با تصمیم طرفین برای تمدید مذاکرات، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا بار دیگر بحث تشدید تحریم‌های ایران را مطرح کرده‌اند. روز روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده است که روز سه‌شنبه زمانی که از رایس در مورد طرح «رابرت منندز» رهبر دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید سوال شد، با بیان اینکه «اکنون وقت مناسبی برای چنین کاری نیست»، گفت: «در حال حاضر انجام چنین اقدامی، سازنده نیست.»

«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران می‌تواند به شکست مذاکرات منجر شود. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، خانم رایس که در کنفرانسی به میزبانی نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» صحبت می‌کرد، گفت: «در 1+5 شکاف می‌افتد، جامعه بین‌الملل هم به جای ایران ایالات متحده را مقصر فروپاشی مذاکرات قلمداد کرده و ایرانی‌ها نیز به این نتیجه می‌رسند که دلیلی برای ادامه حضور بر سر میز مذاکره وجود ندارد.»

وی همچنین گفت با توجه به توافق موقت ژنو، موسوم به برنامه اقدام مشترک، آمریکا امروز «در موقعیت بسیار بهتری» قرار دارد و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

بر اساس برنامه قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و شش کشور در ماه جاری میلادی (دسامبر) در محلی که هنوز اعلام نشده، برگزار شود. طرفین قرار است ظرف 4 ماه به توافقی سیاسی برسند و سپس برای تعیین جزئیات فنی توافق تلاش کنند.
کد N610725

وبگردی