آفتاب

پیام آیت‌الله هاشمی به ششمین كنگره سراسری حزب اسلامی كار

پیام آیت‌الله هاشمی به ششمین كنگره سراسری حزب اسلامی كار

اكنون كه بیش از سی و پنج سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، متاسفانه احزاب آنگونه كه شایسته آنهاست، در ساختار سیاسی و اجتماعی كشور نقش ایفا نمی‌كنند. حاكمیت مردم‌سالار باید شرایط و تمهیدات لازم را در خصوص امكان فعالیت گسترده و فراگیر احزاب در چارچوب قوانین تسهیل كننده و پویا فراهم كند.

پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ششمین كنگره سراسری حزب اسلامی كار قرائت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پیام آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

از تاریخ احزاب در ایران می‌گذریم كه چگونه مدت‌ها در سایه پرده آهنین كمونیسیم نفس می‌كشیدند و بعدها در قالب یك حزب‏ به اندیشه‌های استبدادی٬ لباس مقبولیت گروهی در حزب رستاخیز پوشاندند با پیروزی انقلاب اسلامی‏، توجه به تحزب در اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصل بیست و ششم با صراحت به فعالیت آزاد احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی مورد تاكید قرار گرفت. گنجاندن چنین اصولی در قانون اساسی٬ آن هم در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی و در آن دوران كه استعمار، استبداد و گروه‌های تندرو به عنوان اضلاع یك مثلث شوم، تسمه از گرده مردم می‌كشیدند و به هیچ یك از حقوق مسلم انسانی و آزادی های اجتماعی و سیاسی بهایی نمی دادند اصلی پیش رو و مترقی محسوب می شد.

اما اكنون كه بیش از سی و پنج سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، متاسفانه احزاب آنگونه كه شایسته آنهاست، در ساختار سیاسی و اجتماعی كشور نقش ایفا نمی‌كنند. حاكمیت مردم‌سالار باید شرایط و تمهیدات لازم را در خصوص امكان فعالیت گسترده و فراگیر احزاب در چارچوب قوانین تسهیل كننده و پویا فراهم كند چرا كه تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم جز در سایه وجود احزاب فعال و پویا امكان پذیر نیست.

احزاب نیز با تدوین برنامه های علمی و متقن و نیز شناسایی افراد و مدیران توانمند می‌توانند دولت‌ها و مجلس‌هایی را بسازند كه توجه به مصالح حزبی به منافع ملی و افزایش اقتدار آن كمك كند.

از سوی دیگر در صورت تشكیل مجالس و دولت‌های برآمده از احزاب، شرایطی فراهم می‌شود تا احزاب هم در مقابل عملكرد هم‌حزبی‌ها و احزاب مخالف پاسخگو باشند. در این شرایط است كه مردم می‌توانند نسبت به آنچه عملكرد احزاب قلمداد می‌شود سوال كنند و در صورت قانع نشدن و سلب اعتماد از حزب مربوطه، آن حزب را از عرصه قدرت خارج سازند.

این رویه ضمن پاسخگو كردن احزاب به مردم مانع گسرتش افراط و تفریط در جامعه می‌شود و راه اعتدال و میانه‌روی را همراه با اصلاح، رشد و تعالی در كشور نهادینه می‌كند.

به هر حال ضرورت توجه به فعالیت احزاب قدرتمند و پویا بیش از گذشته احساس می‌شود. ایران، امروز در عرصه بین‌الملل مشغول تنش زدایی و تعامل با جهان مدرن است حل پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه از جمله بزرگترین دغدغه‌های مسئولان و دلسوزان است.

از سوی دیگر به خاطر سوء‌ مدیریت‌های دولت گذشته، وضعیت اقتصادی و معیشت مردم به خصوص اقشار آسیب‌پذیر دستخوش آسیب‌ها و تنش‌های فراوان شده بود كه ملت با اراده جمعی و نشان دادن هوشیاری دوران تازه‌ای را در حیات انقلاب اسلامی رقم زده‌اند.

اكنون كه همه دلسوزان انقلاب به اهمیت شرایط كشور آگاه شده‌اند٬ احزاب باید با رصد كردن وضعیت كشور و به خصوص عملكرد دولت و مجلس در عین آنكه چشم تیز بین ملت هستند با تحلیل‌ها و ارائه راهكارهای مختلف به متولیان امور در ساختن آینده ایران اسلامی سهیم شوند كه یكی از آن راه‌ها حضور در انتخابات است.

اینجانب با تشكر از مسئولان حزب اسلامی كار امیدوارم برگزاری این كنگره آغازی فرخنده برای دور جدید فعالیت‌ها باشد كه ایران و انقلاب اسلامی به آنها نیاز دارند.

اكبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

کد N610720

وبگردی