آفتاب

همه اثرات مخرب روان‌گردان‌ها بر مغز

همه اثرات مخرب روان‌گردان‌ها بر مغز

یک متخصص مغز و اعصاب و روان گفت: با مصرف مواد روانگردان، جوان از یک شخصیت ‎اجتماعی به یک شخصیت ضد اجتماعی تبدیل می‎شود.

حاتم زبردست در گفت‎و‎گو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه لرستان، اظهار کرد: مصرف مواد روانگردان در افراد پیر و جوان دارای تاثیرات سوء و آثار مخربی است، اما در جوانان چون افکار سازنده مملکت و نیروی به حرکت درآورنده چرخ‎های جامعه محسوب می‎شوند، تاثیرات مخرب بیشتری برجای می‎گذارد.


وی ادامه داد: این مواد انسان را دچار رخوت کرده و باعث ایجاد تحولات ویرانگری در مغز و شخصیت فرد می‎شوند. در واقع مصرف‎ کنندگان این مواد نمی‎توانند نیروی کارآمدی برای جامعه محسوب شوند.


زبردست خاطرنشان کرد: موادمخدر از دیرباز به صورت طبیعی وجود داشته است، اما اکنون به اشکال گوناگون شیمیایی و خطرناک‎تری از قبیل قرص، شربت و استنشاقی وارد بازار شده است. عمده تاثیرات این مواد بر روی سلسله اعصاب مرکزی از جمله ساقه‎های مغز، گیرنده‎های مغزی، کورتکس مغزی، مخچه، ساقه و نیمکره‎های مغزی است.


این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه بشر اولین‎بار به صورت اتفاقی این مواد را مصرف کرد، افزود: خاصیت انرژی‎زایی اولیه این مواد، باعث ‎می‎شود بدن افراد به آن عادت کرده و از حالت عادت به اعتیاد تبدیل شود. در بدن هر فرد به صورت طبیعی آندورفین وجود دارد. کسانی که ورزش می‎کنند، آندورفین در بدن آنها از جمله در مغز آزاد می‎شود و به دنبال آن، حالت سرخوشی و ضد درد به انسان دست می‎دهد. مواد روانگردان نیز اینگونه حالتی به انسان داده با این تفاوت که ایجاد سرخوشی آن‎ها طبیعی نیست و فرد با مصرف، دچار وابستگی و اعتیاد می‎شود.


وی با بیان اینکه مواد روانگردانی از قبیل شیشه دارای حالت تحریک‎ کننده هستند، تصریح کرد: با مصرف این قبیل مواد، حالات هذیانی گوناگونی همچون هذیان بینایی و شنوایی به فرد دست می‎دهد. تاثیرات عمده این مواد اغلب بر روی ترانسمیترهای مغزی است و هرکدام از این مواد بر روی یک ترانسمیتر مغزی اثر می‎گذارند.


زبردست خاطرنشان کرد: مصرف این مواد همچنین بر روی آدرنالین، نوروآدرنالین و دکامین مغزی اثر می‎گذارد. افرادی که این مواد را مصرف می‎کنند، اغلب نمی‎توانند به درستی تفکر کرده و دچار اختلالات شخصیتی، رفتاری و گفتاری می‎شوند و به نوعی شخصیت آن‎ها دچار تغییر می‎شود.


وی تاکید کرد: تفکر هر انسانی ناشی از مغز اوست و وقتی مغز دچار آسیب شد، شخصیت فرد نیز آسیب دیده و از یک شخصیت‎اجتماعی به یک شخصیت ضداجتماعی تبدیل می‎شود.


انتهای پیام
کد N610667

وبگردی