آفتاب

استقبال واشنگتن و سازمان ملل از توافق میان بغداد و اربیل

استقبال واشنگتن و سازمان ملل از توافق میان بغداد و اربیل

وزیر خارجه آمریکا و همچنین فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق از توافق میان بغداد و اربیل درخصوص حل اختلافات‌شان ‌به ویژه توافق بر سر صادرات نفت استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه‌نیوز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در بروکسل تاکید کرد: ما از توافق میان بغداد و اربیل درخصوص مسائل موجود میان آنها استقبال کرده و آن را اقدامی بسیار بااهمیت می‌دانیم.

جان کری تاکید کرد: این توافق موجب تحقق ثبات در منطقه می‌شود و آمریکا پیشرفت در دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق را منفعت بزرگی برای خود می‌داند.

همچنین نیکلای ملادینف، فرستاده ویژه سازمان ملل به عراق از توافق میان دولت عراق و اقلیم کردستان درخصوص حل اختلافات میان آنها به ویژه توافق بر سر صادرات نفت استقبال کرد و گفت: ما امیدواریم که این توافقنامه در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود. توافقنامه‌ای که شامل صادرات نفت از اقلیم کردستان و کرکوک و همچنین پرداخت بودجه اقلیم کردستان از بودجه کل عراق و پرداخت حقوق پیشمرگ‌ها می‌شود.

وی افزود: من از حیدر العبادی و نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان به خاطر رهبری خوب آنها و رسیدن به چنین توافقنامه‌ای قدردانی می‌کنم. رسیدن به چنین توافقنامه‌هایی که منفعت عراق و مردم این کشور را محقق می‌کند تنها از طریق گفت‌وگوهای مستقیم ممکن است.

ملادینف ادامه داد: من از تمامی رهبران عراقی می‌خواهم تا برای رسیدن به توافق درخصوص اولویت‌های خود از جمله بودجه سال 2015 و تحقق منافع ملی و بازگرداندن اطمینان به تمامی مردم عراق همچنان وحدت میان خود را حفظ کنند.

انتهای پیام

کد N610535

وبگردی