آفتاب
در دیدار علما و روحانیون استان گلستان

رئیس‌جمهور: فقه ما باید فقه تقریب و اتحاد باشد

رئیس‌جمهور: فقه ما باید فقه تقریب و اتحاد باشد

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه فقه ما باید فقه تقریب و اتحاد باشد، گفت: امروز باید به دنبال تبلیغ اسلام اعتدال و رحمانیت و مبارزه با خشونت و افراطی‌گری باشیم که به ناروا خود را اسلام می‌نامد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار علما و روحانیون استان گلستان، برادری، دوستی و وحدت بین اقوام و مذاهب گوناگون در این استان را ارزشمند و قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: اینکه همه ما در صف واحد در مسیر پیشرفت و تعالی یک کشور باشند، بسیار ارزشمند است و باید هرچه بیشتر تقویت شود.

رئیس‌جمهور اختلاف بین مذاهب اسلامی را بسیار جزئی و ناچیز دانست و گفت: همه مذاهب اسلامی نسبت به کتاب آسمانی، سیره پیامبر عظیم‌الشأن(ص) و عشق به خاندان و اهل بیت رسالت اتفاق نظر دارند و امروز در ایران اسلامی همگی زیر پرچم واحد اسلام و قرآن و نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت قرار داریم.

روحانی با بیان اینکه "ایران یک ملت واحد است و باید از این موضوع حفاظت و صیانت کرد"، در ادامه اجتهاد در اسلام را موضوعی بسیار ارزشمند دانست و گفت: اجتهاد به معنای فهم درست و به دست آوردن راه حل معضلات و پاسخ به نیازهای جامعه از متن کتاب و سنت است و اگر گویا نباشد و نیازهای جامعه‌مان را از متن اسلام استخراج نکنیم بی‌تردید دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادعای جهاد از سوی گروه‌های تکفیری را بی‌اساس و فاقد اعتبار دانست و اظهار کرد: جهاد واقعی بدون اجتهاد عملاً به طغیان و بهم ریختگی منجر می‌شود و جهادی ارزشمند است که در کنار فهم درست از اسلام، قرآن و سنت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) باشد.

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه باید برای ترویج واقعی دین اسلام تلاش کنند و این نیاز امروز ما است.

روحانی یادآور شد: در دهه‌های اخیر زیباترین روز روزی بود که در ایران نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، تحت پرچم لا اله الا الله و محمد رسول‌الله به پیروزی رسید و این پیروزی در حالی بود که کسی فکر نمی‌کرد که یک ملت با رهبری یک عالم و فقیه و بدون وصل بودن به هیچ یک از ابرقدرت‌ها به پیروزی برسد.

رئیس‌جمهور افزود: روز پیروزی انقلاب اسلامی، روز پیروزی اسلام بود و دنیا مشاهده کرد که اسلام تنها عبادات شخصی نیست، بلکه دینی است که می‌تواند یک انقلاب را رهبری کند و انقلاب اسلامی پس از افول قدرت عثمانی نشان داد که یک دین سیاسی است و می‌تواند در برابر ابرقدرت‌های جهان بایستد.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: تلخ‌ترین زمان نیز برای اسلام روزی است که عده‌ای تحت عنوان تکفیر و سلفی‌گری سر یک انسان را از تن جدا می‌کند و با این اقدام خود زشت‌ترین چهره را از اسلامی نشان می‌دهند که رحمانی‌ترین دین جهان است.

وی با بیان اینکه "امروز موضوع ایران‌هراسی نسبت به سه - چهار سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است"، گفت: وقتی فردی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را مطرح می‌کند و این طرح به اتفاق آرا، توسط نمایندگان کشورهای جهان تصویب می‌شود این موضوع افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی در ادامه گفت: اسلام و فقه ما باید فقه تقریب مذاهب و اتحاد باشد و با حرکت در این مسیر شیعه و سنی و طوایف و اقوام مختلف و نیز دنیای اسلام را هر چه بیشتر بهم نزدیک‌تر و متحدتر کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت از روحانیت معزز اعم از شیعه و سنی انتظار و توقع دارد که برای حل معضلات و توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور و اخلاق و وحدت، پیشتاز و پیشگام باشند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان با تقدیر از اقدامات دولت در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی اظهار کرد: امروز سربازان ما در جبهه سیاست و در صحنه نبرد بین‌الملل بدون اینکه ذره‌ای از اصول خود کوتاه بیایند با موفقیت در حال پیگیری مسائل هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز کشورهای بزرگ، اذعان دارند که در مسائل منطقه بدون نقش‌آفرینی ایران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و این نشان‌دهنده قدرتی است که ملت ایران در سایه پیگیری آرمان‌های امام راحل و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب به بدست آورده است.

انتهای پیام

کد N610298

وبگردی