آفتاب

جمشیدی: آمریکا تمایل جدی به لغو تحریم‌ها ندارد

جمشیدی: آمریکا تمایل جدی به لغو تحریم‌ها ندارد

یک استاد دانشگاه گفت: آمریکا تمایل جدی برای لغو تحریم‌ها علیه ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای ندارد و سعی دارد این مساله را در یک فرآیند درگیر سازد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد جمشیدی استاد دانشگاه درباره نقش تحریم‌ها در مذاکرات در همایش دیپلماسی هسته‌ای در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تحریم در دوره باراک اوباما به ابزار اصلی سیاست خارجی آمریکا علیه ایران تبدیل شد و با وجود توافق ژنو آمریکا تمایل جدی برای برداشتن تحریم‌ها از خود نشان نمی‌دهد و سعی دارد آن را درگیر یک فرآیند کند.

وی با بیان اینکه رژیم تحریم‌ها محدود به بحث هسته‌ای نیست تصریح کرد: از نظر آمریکا توافق ژنو و نحوه مذاکرات ما باعث شده که آمریکا نسبت به لغو نکردن تحریم‌ها محکم تر شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رویکرد و دیدگاه آمریکا نسبت به مذاکره با ایران در تحلیل‌ها بسیار مهم است گفت: اگر آمریکا با این انگیزه که تحریم‌ها ایران را به پای مذاکره کشانده است وارد گفت‌وگوها شده باشد، هیچ تعجبی ندارد که آن‌ها به سمت لغو تحریم‌ها نروند. اما سوال اینجاست که انگیزه آمریکا از حفظ تحریم علیه ایران چیست؟

وی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش یا باید موضع آمریکا را در چارچوب روابط دوجانبه با ایران ببینیم که درست نیست، یا باید به آن نگاه راهبردی داشته باشیم؛ چراکه آمریکا در ورود به مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی نگاهی جهانی دارد و صرفاً به خاطر مسائل دوجانبه وارد مذاکره با ایران نشده است.

جمشیدی تصریح کرد:‌ مسأله آمریکا قدرت منطقه ای ایران است آمریکا وقتی می‌گوید حاضرم دستم را به سمت ایران دراز کنم به شرط آنکه ایران مشتش را باز کند، منظور آمریکا از بازکردن مشت کاهش قدرت منطقه ای ایران است. بنابراین زمانی مذاکره با آمریکا موفق است که به رویکرد او راهبردی نگاه شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما با مذاکره صرف برای رسیدن به یک توافق خوب بدون آنکه مولفه‌های قدرت منطقه‌ای خود را افزایش دهیم و قدرتمند سازیم، به جایی نخواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، طاهره ابراهیمی‌فر - استاد دانشگاه - نیز در سخنانی درباره حفظ و افزایش نیروی فزاینده در مذاکرات هسته‌ای گفت: اتخاذ رویکردی مرحله به مرحله موجب می‌شود که مذاکرات با بن‌ بست مواجه نشود و بتوان آسان‌تر به جمع‌بندی رسید.

وی با اشاره به ابزارهای روانی مثبت و منفی بر مذاکرات هسته‌ای گفت: تبلیغات، رسانه‌ها، شایعه‌افکنی و تهمت و افترا می‌تواند سرعت و نتیجه بخش بودن مذاکرات را به تناسب کاهش یا افزایش دهد.

ابراهیمی‌فر در پایان درباره خطرات فروکشی مذاکرات گفت: ملال‌آور بودن، پیشرفت نداشتن، فرصت‌طلبی و نتیجه‌گیری اشتباه از جمله خطراتی است که می‌تواند مذاکرات را به عقب برگرداند.

انتهای پیام

کد N610270

وبگردی