آفتاب

جلیلی: «حصر» یکی از حکیمانه‌ترین تدابیر نظام بود

جلیلی: «حصر» یکی از حکیمانه‌ترین تدابیر نظام بود

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی طی در نشستی با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، به پرسش‌های مختلف آنان درباره موضوعات مختلف از جمله انتخابات 88 و مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، سعید جلیلی در این نشست که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده علوم پایه با موضوع راهکارهای توسعه قدرت ایران در شرایط تحریم برگزار شد، گفت: کسی که امروز سلاح هسته‌ای جدید را آزمایش، تولید و تکثیر می‌کند مدعی شده امنیت جهان در خطر افتاده است. اگر بدترین جنایات در غزه صورت بگیرد سازمان ملل می‌تواند نه قطعنامه صادر و نه محکوم کند و گاه از این اقدامات پشتیبانی هم به عمل می‌آورد، چراکه کشورهایی هستند که با حق وتو به راحتی می‌توانند بر بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها اثر بگذارند.

جلیلی با طرح این پرسش که "چرا موضوع هسته‌ای و تعداد سانتریفیوژهای کشورمان اینقدر در مجامع بین‌المللی ضریب بالایی پیدا می‌کند اما کشتار بیش از یک میلیون نفر در کشوری موضوعی کمرنگ به شمار می‌آید"، اظهار کرد: این چه بستری است که می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا استقلال مردم محدود شود؟ این بستری است که حقیقت را انکار می‌کند، چراکه معتقد است اگر بتواند اصل حقیقت را انکار کند آن وقت به بحث‌های دیگر آنگونه که می‌خواهد، جهت‌ می‌دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: چیزی که به آزادی کمال می‌دهد، حقیقت است. اگر کسی بتواند حقیقت را انکار کند قطعاً بر سایر موضوعات نیز تاثیرگذار خواهد بود. انکار حقیقت این است که بگوییم اصلا حقیقتی وجود ندارد؛ چیزی که غرب در این زمینه بسیار تلاش می‌کند.

وی در ادامه در تبیین اقتدار هسته‌ای ایران گفت: اقتدار هسته‌ای یعنی یک جوان دانشگاهی بر مبنای ایمان قوی که دارد، با کسب علم و دانش، از موانعی که غرب برایش ایجاد کرده عبور کند. شهید شهریاری می‌دانست که در لیست ترور قرار دارد. دشمن بیش از آنکه نگران غنی‌سازی اورانیوم در کشور ما باشد نگران ایمان جوانانی است که با اتکا به خدا برای توسعه و پیشرفت کشور قدم برمی‌دارند.

جلیلی با طرح این پرسش که "چرا غرب در مواجهه با ایران به تحریم روی آورد؟" اظهار کرد: اولین گزینه اینها، گزینه نظامی بود و آن را به کار گرفتند و جواب نداد و تودهنی خوردند، حالا دیگر جرأت حمله نظامی به ایران را ندارند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی جریان تحریم و تکفیر را دو لبه یک قیچی دانست که منشاء آن حرکات گازانبری آمریکا برای مقابله با اسلام ناب است و در ادامه در پاسخ به پرسش نماینده انجمن‌ اسلامی دانشجویان مبنی بر اینکه چرا هرگاه از اقتدار ملی سخن می‌گوییم تمام توجه‌ها به بخش نظامی این اقتدار متمرکز می‌شود و آیا اقتدار فرهنگی یا اقتصادی در دستور کار ما قرار ندارد؟ گفت: اقتدار باید همه‌جانبه باشد که یکی از عرصه‌های مهم آن همان موضوع فرهنگ است. ما باید بتوانیم منطق خود را به شکل صحیح بیان و بتوانیم پس از آن اقتاع ایجاد کنیم که اگر در این زمینه موفق باشیم، به اقتدار فرهنگی دست یافته‌ایم. در بحث اخلاق هم نیازمند این هستیم که جدی‌تر و نه تنها در سخن بلکه در رفتار به آن عمل کنیم.

این دانشجو در ادامه خطاب به جلیلی درباره منتقدان وی و نیز رابطه مقاومت و ایستادگی در مذاکرات با نرمش قهرمانانه و رفاه مردم پرسشی را مطرح کرد که جلیلی پاسخ داد: کسی که می‌بیند نزدیک به یک میلیون نفر در کشور ما به دارویی محتاجند که نیازمند 20 درصد غنی‌سازی است با وقاهت آن را تحریم می‌کند و مانع دستیابی دانشمندان ما به آن می‌شود، حالا 144 شبکه ماهواره‌ای برای هدف گرفتن فرهنگ ما راه‌اندازی کرده است. در آمریکا 100 پایگاه هسته‌ای وجود دارد و آنها لحظه‌ای بیکار نمی‌نشیند؛ آن وقت مدعی به خطر افتادن حقوق بشر از سوی ایران هستند. نرمش قهرمانانه این است که ما از حقوق ملت دفاع و در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کنیم.

نماینده بسیج دانشجویی نیز در ادامه این نشست گفت: جایگاه فتنه در شرایط فعلی کشور را تبیین کنید و بگویید که مسأله حصر سران فتنه چیست؟ که جلیلی نیز اظهار کرد: باید فتنه را آنطور که شکل گرفت و از نگاه بیرونی بررسی کنیم. فتنه در شرایطی شکل گرفت که کشور ما در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های بزرگی بدست آورده بود و در عرصه منطقه‌ای، آمریکا به خاطر اقتدار نظام ما در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه شکست خورده بیرون آمد در حالی که می‌خواست بازوهای انقلاب را قطع کند.

وی ادامه داد: سال 88 به اعتقاد عده‌ زیادی رقابت بی‌نظیری میان رقبا حاکم بود. در آن سال کاندیداها از طریق صدا و سیما با یکدیگر مناظره و اهداف و برنامه‌هایشان را هم بیان کردند. در 20 خرداد سال 88 اوباما به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت که مسائل منطقه‌ای بدون ایران حل نمی‌شود و کشورهای مختلف از ایران دعوت به همکاری کردند. این اتفاقات در حالی انجام شد که عده‌ای براساس توهمات، پیروزی و مشروعیت نظام را زیر سوال بردند و همین باعث شد تا همان کشورها نامه بنویسند و درباره وضعیت دموکراسی در ایران اظهار نگرانی کنند. موضوع فتنه، یک بحث کوچک سیاسی نبود بلکه یک ظلم بزرگ برای کشور بود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "رابطه قوی میان جمهوریت و اسلامیت در ایران نگرانی کشورهای غربی را برانگیخته بود"، افزود: آنان به همین دلیل سعی کردند با ایجاد تردید و پیش کشیدن بحث‌هایی مثل دفاع از حقوق ملت ایران، مردم را که پشتوانه نظام بودند دچار تردید کنند. مسأله حصر به فتنه سال 88 بی‌ربط است. حصر یکی از حکیمانه‌ترین تدابیری بود که نظام جمهوری اسلامی ایران می‌توانست اتخاذ کند. فتنه از 22 خرداد ماه سال 88 کلید خورد و تا 22 بهمن 88 نیز کسی به کار افرادی به عنوان سران فتنه از آنها یاد می‌شود، کاری نداشت.

جلیلی اضافه کرد: حصر در 25 بهمن ماه سال 89 به وقوع پیوست، چون یک فتنه جدید در حال شکل‌گیری بود و آن فتنه ظلم مضاعفی به نظام بود چراکه قصد داشت تا جایگاه ایران را که تبدیل به کشور الگو در جهان اسلام شده بود، متضرر کند. مسأله حصر یک سال و هشت ماه پس از انتخابات 88 به وقوع پیوست. این اتفاق به این دلیل روی داد که فتنه دیگری در حال کلید خوردن بود و این موضوع ربطی به انتخابات نداشت. در آن زمان یکی از همین سران فتنه با صدور بیانیه‌ای فرستادن موجود زنده از جمهوری اسلامی به فضا را به تمسخر گرفت. مقام معظم رهبری حکمت و سعه صدر نشان دادند، نظام حوصله به خرج داد و ترجیح داد محاکمه‌ای در افکار عمومی برای آنها در نظر گیرد.

وی در رابطه با مسائل هسته‌ای کشورمان نیز اظهار کرد: دفاع نظام از موضوع هسته‌ای دفاع از حق پیشرفت علمی و کار دانشگاهی است. دشمن نگران روابط مستحکم نظام و دانشگاه‌هاست. نظام ما بر اصول خود ایستاده تا مسیر پیشرفت علمی کشور متوقف نشود، اما آنها می‌گویند باید تحقیق را متوقف کرد، اصلاً اقتضای تحقیق، پیشرفت است. آنها اینگونه می‌خواهند ما را از پیشرفت دور کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "یک تمدن جدید در حال شکل‌گیری است که مدلی از مردم‌سالاری دینی را ارائه می‌دهد"، اظهار کرد: دشمن هم نگران همین مسأله است؛ دفاعی که ما از حق هسته‌ای خود می‌کنیم، مثل دفاع از تمامی نقاط کشور است، چرا دشمن هوس و جرأت گزینه نظامی را در سر نمی‌پروراند؟ چون می‌داند که این اقدام او قطعاً بی‌نتیجه خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش نماینده جامعه اسلامی دانشجویان نیز که از جلیلی خواسته بود وظایف جریان دانشجویی مدنظر انقلاب را تبیین کند، گفت: بحث دنیا با ما بحث بر مسائل هسته‌ای نیست؛ بحث تقابل قدرت‌های استکباری با ملتی است که الگوی جدیدی به دنیا ارائه کرده و در راهش موفق هم عمل کرده، است. افتخار جنبش دانشجویی پیشتازی در عرصه رویارویی بوده است.

انتهای پیام

کد N610178

وبگردی