آفتاب

دبیرکل بعدی سازمان ملل یک زن بلغار است؟

دبیرکل بعدی سازمان ملل یک زن بلغار است؟

ایسنا نوشت:

"ایرینا بوکووا"، اهل بلغارستان که پیشتر به عنوان اولین زن از اروپای شرقی ریاست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) را برعهده داشت، هم اکنون رویای دبیرکلی سازمان ملل را در سر دارد.

 ایرینا بوکووا، 62 ساله در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت که از سوی بلغارستان برای جانشینی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که 2016 ریاستش تمام می‌شود نامزد شده است.

اگرچه این زن 62 ساله بلغار هنوز رسما اعلام نکرده که تمایلی به کسب این سمت دارد یا خیر اما باز هم اجازه می‌دهد که شایعه پراکنی‌ها همچنان ادامه داشته باشند.

وی اخیرا به مناطق درگیر در عراق رفته و خودش را برای میانجی‌گری در مورد درگیری‌ها در سوریه آماده می‌کند. وی هم اکنون برای نخستین بار گفته که جانشین بان کی مون باید یک زن باشد.

بوکووا در این مصاحبه از مقر یونسکو در پاریس گفت: زمان برای دبیرکلی یک زن فرا رسیده است.

این زن که سابقه‌ای طولانی در مبارزه و دفاع از برابری زنان دارد و معتقد است که این برابری جنسیتی باید از داخل سازمان ملل آغاز شود، ادامه داد: به عقیده من این فهم دولت‌ها و سازمان‌های غیر دولتی را می‌رساند که یک زن را به عنوان دبیرکل سازمان ملل برگزینند. من در این باره مانعی پیش رو نمی‌بینم.

به عقیده بسیاری، بوکووا می‌واند گزینه مناسب برای جانشینی بان کی‌ مون در سال 2016 باشد.

با این حال لیتوانی نیز به دنبال نامزدی رئیس جمهور خود "دالیا گریبائوسکایته" است، همچنین بلغارستان علاوه بر بوکووا می‌خواهد "کریستالینا گئورگیئوا"، کمیسیونر اروپایی خود را برای سمت دبیرکلی سازمان ملل انتخاب کند.

دولت اسلوونی نیز به دنبال نامزدی "دانیلو ترک"، رئیس جمهوری سابق و دولت اسلواکی خواهان انتخاب "یان کوبیس" فرستاده کنونی سازمان ملل در افغانستان برای این سمت در سازمان ملل است.

یکی دیگر از رقبای این سمت هلن کلارک، نخست وزیر سابق نیوزیلند و رئیس کنونی برنامه تحول سازمان ملل است و کاندیداها هم باید مورد پذیرش 193 کشور عضو سازمان ملل و هم مورد قبول پنج عضو دارای حق وتوی شورای امنیت (چین، آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه) باشند. اگر کاندیدایی از شرق اروپا باشد باید از جانب روسیه و متحدش چین نیز پذیرفته شود. بنابراین بوکووا چون در مسکو درس خوانده و به روانی روسی صحبت می‌کند این امتیاز را دارد.

وی همچنین در سال جاری میلادی بانوی اول چین را سفیر ویژه یونسکو در امور توسعه آموزش زنان و دختران کرد.

بوکووا نیز گفته "این یک افتخار بزرگ برای من است که دولت صوفیه مرا برای سمت دبیرکلی سازمان ملل انتخاب کرده است."

وی در نوامبر سال 2014 به عراق رفت و با بی‌خانمان‌های داخلی این کشور که از مسلمانان شیعه و سنی بودند و از اقدامات داعش فرار کرده بودند، دیدار کرد و با پلیس بین‌الملل (اینترپل) نیز درباره قاچاق انسان از مناطق درگیر جنگ به مذاکره پرداخت. همچنین دادگاه کیفری بین‌المللی را برای تحت تعقیب قرار دادن عاملان تخریب اماکن تاریخی و فرهنگی در کشور مالی تحت فشار قرار داده است.

26149

کد N610153

وبگردی