آفتاب
آیت‌الله جوادی‌آملی:

به گفته همه ادیان، غرور و تکبر، بزرگترین دشمن درونی انسان است

به گفته همه ادیان، غرور و تکبر، بزرگترین دشمن درونی انسان است

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: در اصل دین، بین ادیان هیچ اختلافی نیست بلکه اختلاف در شریعت و منهاج است که باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله جوادی‌آملی گفت: در اصل دین، بین ادیان هیچ اختلافی نیست بلکه اختلاف در شریعت و منهاج است که باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار اعضای برجسته انجمن کلیمیان تهران وجود ادیان مختلف در این دنیا را امری طبیعی خواند و اظهار کرد: به عقیده بنده، جهان مادامی که به صورت دنیاست، هرگز یک دین خاص نخواهد داشت، در معاد بالاخره حق روشن خواهد شد و همه بشر به یک سمت خواهند بود اما در دنیا، مادامی که دنیاست همواره این کثرت بین ادیان را شاهد خواهیم بود، رهبران الهی نیز آمدند تا این کثرت بین ادیان را به وحدت برگردانند.

وی در ادامه با اشاره به داستان گوساله سامری در قرآن کریم گفت: در قرآن کریم ذیل داستان سامری آمده است که حضرت موسی به هارون فرمود که چرا جلو سامری را نگرفتی؟ و هارون در جواب گفت من ترسیدم که این قوم متفرق بشوند لذا من برای حفظ وحدت، صبر پیشه کردم، از اینجا معلوم می‌شود گاهی انسان برای حفظ وحدت باید صبر کند و صبور باشد و این اصل در همه ادیان وجود دارد که باید یک مدیرِ مدبّر و آگاه در راس امور باشد تا این وحدت حفظ شود.

این مرجع تقلید تشابهات میان ادیان ابراهیمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: قرآن کریم در مورد انبیای الهی به " مصدقاً لما بین یدیه" تعبیر می‌کند؛ یعنی هر پیامبری، پیامبر قبل از خود را تصدیق کرده است و این نشان می‌دهد همه انبیاء الهی از یک اصل خبر می‌دهند، همه ادیان الهی دارای یک اصول مشترک هستند، همه آنها به انسان می‌گویند که ما باید باور کنیم ابدی هستیم و در مصاف با مرگ، مرگ را می‌میرانیم و نه اینکه بمیریم و لذا انسان موجودی همیشگی است.

آیت‌الله جوادی‌آملی اظهار کرد: همه ادیان به ما می‌گویند که غرور و تکبر، بزرگترین دشمن درونی انسان است و بزرگترین دشمن بیرونی ما شیطان است که هیچ هدفی مگر ریختن آبروی ما ندارد، در اصل دین، بین ادیان هیچ اختلافی نیست بلکه اختلاف در شریعت و منهاج است که باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد.

این مرجع تقلید در پایان این دیدار بیان کرد: امیدواریم انجمن محترم کلیمیان کشور همچنان معزز و محترم باشد و اقلیت‌های دینی مانند اکثریت‌های دینی در کنار بحث‌های توحیدی، صادقانه و سالمانه تا ظهور منجی موعود در کنار یکدیگر زندگی کنند.

در ابتدای این دیدار دکتر همایون سامه یح، رئیس انجمن کلیمیان تهران در سخنانی هدف از این دیدار را تقدیر و تشکر از مراجع معظم شیعه در ایران به جهت حمایت‌های آنان از اقلیت‌های دینی به خصوص جامعه کلیمیان بیان کرد و گفت: جامعه کلیمیان همواره در ایران از احساس امنیت در همه زمینه‌ها برخوردار بوده است.

وی افزود: همانطور که همواره گفته‌ایم حساب جامعه یهودیان از صهیونیزم جداست و ما نیز در کنار همه مردم ایران جنایت‌های رژیم غاصب اسرائیل را محکوم می‌کنیم و همواره خود را یار و همدل با نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم.

انتهای پیام

کد N610019

وبگردی