آفتاب

نهایی شدن مذاکرات هند با فرانسه برای خرید 126 جنگنده رافائل

نهایی شدن مذاکرات هند با فرانسه برای خرید 126 جنگنده رافائل

یک سخنگوی وزارت دفاع هند امروز سه شنبه اعلام کرد این کشور به نهایی کردن قراردادی 12 میلیارد یورویی برای خرید 126 جنگنده رافائل از کشور فرانسه نزدیک شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه با این قرارداد 12 میلیارد یورویی (15 میلیارد دلار) برای نخستین بار است که این جنگنده‌های خود را که امتحانشان را پس داده‌اند به یک کشور خارجی می‌فروشد.

چندین سال است که فرانسه و شرکت هوانوردی داسو سازنده جنگنده‌های رافائل تلاش داشتند تا این جنگنده‌ها را به کشورهای خارجی بفروشند اما موفقیتی نداشتند. جنگنده رافائل از سال 2006 تاکنون در نیروی هوایی فرانسه به خدمت گرفته شده است.

سیتانشو کار، سخنگوی وزارت دفاع هند امروز سه‌شنبه گفت: مانوهار پاریکار وزیر دفاع هند روز دوشنبه با ژان اییو لودریان وزیر دفاع فرانسه دیداری رسمی در شهر دهلی نو داشته است که در این دیدار همه مسائل مربوط به حوزه دفاعی از جمله مساله جنگنده‌های رافائل مورد بحث قرار گرفته است. دو طرف تصمیم گرفتند حوزه‌هایی که در آن اختلاف دارند را به سرعت مورد بحث قرار دهند.

یک مقام دفاعی فرانسه که نام خود را فاش نساخت، گفت: وزرای دفاع دوکشور توافق کردند تا مذاکرات برای خرید جنگنده‌های رافائل را تسریع کنند.

هند با عصر شکوفایی اقتصادی که به این کشور اجازه مدرنیزه کردن ارتشش را داده، تبدیل به بزرگترین وارد کننده سلاح جهان شده است. تولیدکنندگان بزرگ سلاح در جهان در راستای فرآیند مدرنیزه‌سازی ارتش هند به دنبال مشارکت در این فرآیند هستند.

هند پیش از این ناوگانی از جنگنده‌های قدیمی میراژ فرانسه را داشت.

نیروی هوایی هند حدود 700 جنگنده دارد و پس از آمریکا، روسیه و چین چهارمین نیروی هوایی بزرگ جهان محسوب می‌شود.

پیش‌تر طرح‌های فرانسه برای فروش جنگنده‌های رافائل به برزیل، لیبی و سوئیس در آخرین لحظه به شکست انجامیده بود.

جنگنده‌های رافائل به دلیل قیمت بالا، طراحی و پیچیدگی کار با آنها موفقیت چندانی در بازار صادرات نداشته‌اند.

انتهای پیام

کد N610001

وبگردی