آفتاب

آغاز کوچ پاییزه عشایر مناطق ییلاقی شمال خراسان به گلستان

آغاز کوچ پاییزه عشایر مناطق ییلاقی شمال خراسان به گلستان

مدیر امور عشایری استان گلستان از کوچ پاییزه عشایر کرد شمال خراسان به سمت مناطق قشلاقی شهرستان‌های مراوه تپه و گنبدکاووس در استان گلستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رضا علیپوری روز سه شنبه اظهار داشت: همه ساله با شروع فصل سرما عشایر کرد از شهرستان‌های بجنورد، شیروان، قوچان و اسفراین در خراسان رضوی و شمالی پس از یک دوره ییلاق گذرانی با دام‌های خود به سوی مناطق گرمسیر قشلاقی استان گلستان کوچ می کنند.

وی افزود: تعداد خانوارهای عشایر کرد استان‌های خراسان رضوی و شمالی هزار و 987 خانوار و جمعیتی بالغ بر ده هزار و 991 نفر به همراه 353 هزار دام در مراتع شمال استان گلستان مستقر می شوند.

مدیر امور عشایری گلستان ادامه داد: این عشایر متشکل از ‎ 21طایفه مستقل پس از ‎ 60روز طی مسیر اجازه استقرار در مناطق قشلاقی گلستان را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: عشایر استانهای خراسان شمالی و رضوی از طریق سه ایلراه عشایری خشتلی، قازانقایه و شلمی به مناطق ییلاقی کوچ می کنند.

علیپوری گفت: به منظور رفاه حال این عشایر در مدت کوچ تمهیدات لازم برای تامین ارزاق عمومی و مایحتاج اولیه عشایر و ذخیره علوفه دامی مورد نیاز آنان فراهم شده است.

مدیر امور عشایری گلستان خاطرنشان کرد: همزمان با کوچ عشایر کرد، کوچ یک هزار و 552 خانوار عشایر ترکمن کوچنده درون استانی نیز با 410 هزار راس دام به سمت استقرارگاه‌های ییلاقی شروع شد.

وی در خصوص وسعت مراتع عشایری گلستان گفت: در مجموع 370 هزار و 665 هکتار از اراضی مراوه تپه و گنبدکاووس به عنوان مراتع عشایری پیش بینی شده است.

علیپوری افزود: در مدت حضور این عشایر در گلستان انواع تولیدات دامی نظیر گوشت ، شیر و پشم را در بازار عرضه می کنند.

به گفته وی، علاوه بر تولیدات دامی ، عشایر ، قالی و قالیچه ، حصیر، انواع صنایع دستی شامل گلیم، زیلو، پلاس، کلاه و جوراب، خورجین و چوقا نیز تولید و وارد بازار می کنند.

انتهای پیام

کد N609863

وبگردی