آفتاب
/همایش دیپلماسی هسته‌ای/

دهشیار: برای مذاکره باید در وضعیت مناسب داخلی و منطقه‌یی بود

دهشیار: برای مذاکره باید در وضعیت مناسب داخلی و منطقه‌یی بود

یک استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت و ضرورت رعایت قاعده بازی در مذاکرات بین‌المللی به ویژه مذاکرات مبتنی بر رقابت گفت: اگریک طرف مذاکره در وضعیت مناسب منطقه‌یی و بین‌المللی و داخلی نیست ضرورتی برای مذاکره وجود ندارد وگرنه طرف مقابل آن را به نقطه صفر می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسین دهشیار، استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی روز سه‌شنبه در سخنانی در همایش دیپلماسی هسته‌ای با تشریح دیپلماسی مبتنی بر رقابت و همکاری گفت: در دیپلماسی مبتنی بر رقابت دو طرف به یکدیگر اعتماد ندارند و سعی دارند توانمندی‌ها، هویت و ارزش طرف مقابل را تضعیف کنند که به خواسته‌اش نرسد.

او گفت: برای ورود به دیپلماسی مبتنی بر رقابت باید دارای توانایی چانه‌زنی و رفتار کلامی برای ترغیب طرف مقابل باشید. چرا که در این دیپلماسی اگر یک طرف نتواند طرف مقابلش را وادار به پذیرش خواسته‌اش کند، آن را تنبیه می‌کند و اگر طرف مقابل توانایی لازم برای مقابله را نداشته باشد مجبور به امتیازدهی می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دیپلماسی مبتنی بر همکاری، دو طرف در پی به دست آوردن منافع و سهم مشترک هستند و یکدیگر را به رسمیت شناخته و به هم اعتماد دارند.

وی گفت: دیپلماسی مبتنی بر رقابت مثل ازدواج است. وقتی شرایط ازدواج را ندارید نباید به خواستگاری بروید. بنابراین وقتی کشوری در وضعیت مناسب داخلی منطقه‌یی و بین‌المللی نیست ضرورتی ندارد که وارد مذاکرات شود وگرنه طرف مقابل شما را به نقطه صفر می‌برد. باید آنقدر توانمندی در خود ببینید که حداقل با رفتار کلامی طرف مقابل را به مذاکره و پذیرش خواسته‌های‌تان ترغیب کنید.

دهشیار گفت: مذاکره برای کسانی خوب است که یا هم‌تراز یکدیگرند و یا یک طرف گریزی از مذاکره نمی‌تواند داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌ اگر قاعده بازی را در مذاکرات بین‌المللی رعایت نکنید شکست‌ها و هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهید شد. در مذاکره با آمریکا به ویژه باید کاری کنید که آمریکا به شما احترام بگذارد چرا که اساسا آمریکایی‌ها به کسانی احترام می‌گذارند که از قدرت و توانمندی بالایی برخوردارند مثل چین. و بر خلاف آن هر وقت بتوانند از هر فرصتی استفاده می‌کنند و روسیه را در تنگنا قرار می‌دهند.

وی گفت: آمریکایی‌ها اساسا به توانمندی و قدرت کشورها احترام می‌گذارند نه آرمان‌های آن‌ها.

انتهای پیام

کد N609785

وبگردی