آفتاب
/همایش دیپلماسی هسته‌ای/

دولت‌یار: دیپلماسی هسته‌ای در همه دوران‌ها هوشمندانه بوده است

دولت‌یار: دیپلماسی هسته‌ای در همه دوران‌ها هوشمندانه بوده است

یک مذاکره کننده هسته‌ای پیشین ایران اظهار کرد: دیپلماسی هسته‌ای در دولت روحانی وارد مرحله‌ی جدیدی از تغییر تاکتیک‌ها و انعطاف در رویکرد شد و امیدوارم اهداف مورد نظر محقق شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی دولت‌یار، کارشناس و از دیپلمات‌های پیشین وزارت خارجه در سخنانی در همایش دیپلماسی هسته‌ای که از صبح روز سه‌شنبه آغاز شده است با طرح این سوال که آیا در 8 سال دولت گذشته دیپلماسی هسته‌ای داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: دیپلماسی مثل سایر تعامل‌ها در یک زمینه اجتماعی مشخص شکل می‌گیرد. اگر در آن زمینه بتوان تعامل کرد ابزارهای دیپلماتیک به سمت رویکرد تعاملی می‌رود. در غیر این صورت روند تقابلی شکل می‌گیرد و نتیجه‌ای نمی‌توان به دست آورد.

او گفت: در سه دولت گذشته بعد از جنگ تحمیلی مدیریت پرونده هسته‌ای مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند و نمی‌توان این‌ها را از یکدیگر جدا کرد.

دولت‌یار با اشاره به دیپلماسی هسته‌ای در دولت اصلاحات و در درباره‌ی این که در نهایت شفاف‌سازی و اعتمادسازی ایران دولت وقت مجبور شد مهر و موم‌ها را در چند ماه پایانی کار خود بشکند اظهار کرد: دیپلماسی در خلاء اتفاق نمی‌افتد اگر انعطاف زیاد نشان دهیم و طرف مقابل پاسخی متقابل ندهد بده بستانی که باید شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ در دولت محمود احمدی‌نژاد سمت و سوی اقدامات در فعالیت‌های هسته‌ای به سمت بومی‌سازی این صنعت حرکت کرد و طرف دیگر نیز بر فشار بیش‌تر ایران متمرکز شد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: دیپلماسی هسته‌ای ایران همواره در تمام دوران‌ها به‌طور هوشمندانه‌ای حرکت کرد.

دولت‌یار گفت: نتیجه 8 سال دیپلماسی در دولت احمدی‌نژاد با وجود هزینه‌ها و شهدای هسته‌ای نوعی جنگ اراده‌ها بود و در این جنگ ایران پیروز شد به طوری که امروز راکتور تهران مدت‌هاست با سوخت تولیدی خودمان کار می‌کند.

این مذاکره کننده هسته‌ای پیشین کشورمان با اشاره به دیپلماسی هسته‌ای در دولت روحانی گفت: در دولت یازدهم وارد مرحله جدیدی در زمینه‌ی تغیر در تاکتیک‌ها و انعطاف در رویکرد بودیم و به درستی هم رهبری از آن به انعطاف قهرمانانه و هوشمندانه تعبیر کردند و امیدوارم اهداف مصوب و مورد نظر برای دیپلماسی هسته‌ای در دولت روحانی محقق شود.

انتهای پیام

کد N609738

وبگردی