آفتاب

تصمیمات مجلس درباره توسعه حوزه‌های علمیه با رعایت معماری اسلامی و ایرانی

تصمیمات مجلس درباره توسعه حوزه‌های علمیه با رعایت معماری اسلامی و ایرانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقرات مالی دولت درباره توسعه و پیشرفت حوزه‌های علمیه با رعایت معماری اسلامی و ایرانی در سراسر کشور تصمیم‌گیری کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس این مصوبه حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون طرح جامع توسعه فضای فیزیکی حوزه‌های علمیه در سراسر کشور بالأخص در مناطقی از کشور که فاقد حوزه بوده و امکان راه‌اندازی و توسعه آن وجود دارد به پیشنهاد مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه به تصویب کمیسیون موضوع ماده 32 این قانون می‌رسد.

همچنین به منظور تأمین اعتبار احداث و توسعه فضاهای فیزیکی، برنامه احداث مراکز و مدارس علمیه در قوانین بودجه سنواتی ذیل فصل آموزش در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی و ملی و اعتبارات مورد نیاز پیش‌بینی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دستگاه بهره‌بردار فضاهای احداثی مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه هستند که در موافقتنامه مربوطه درج می‌شود و زمین مورد نیاز این فضاها حسب طرح جامع مصوب دریافت خدمات شهری توسط دولت تأمین می‌شود.

همچنین فضای احداثی از پرداخت عوارض ساخت و ساز (بر و کف) و هزینه‌های مصرف حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب معاف می‌باشند و نیز حوزه‌های علمیه و مراکز خدمات حوزه‌های علمیه از تسهیلات مزایا و امکاناتی که برای مراکز آموزشی و پژوهشی تعیین شده یا می‌شود برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، نمایندگان مجلس در ماده الحاقی دیگری نیز به منظور مشارکت بخش غیردولتی در توسعه فضاهای فرهنگی، دینی و قرآنی و حوزوی و همچنین اماکن قرآنی همجوار و متعلق به مساجد و کانون‌های فرهنگی و قرآنی دولت را موظف کردند طرح مشارکتی توسعه این گونه فضاها را در صورتی که حداقل 50 درصد از هزینه‌های احداث توسط بخش غیردولتی تأمین شود در قوانین بودجه سنواتی درج کنند و آیین‌نامه اجرایی این بند نیز به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

انتهای پیام

کد N609737

وبگردی