آفتاب
با حضور استاندار و مسئولین وزارت نیرو انجام شد،

اتخاذ تصمیمات زیربنایی برای برون رفت از بحران آب در استان قزوین

اتخاذ تصمیمات زیربنایی برای برون رفت از بحران آب در استان قزوین

با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین وزارت نیرو تصمیمات اساسی و زیربنایی در راستای حل و برون رفت از بحران آب استان قزوین اتخاذ شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، مرتضی روزبه با اشاره به جلسه مشترک با مسئولین وزارت نیرو که با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران حوزه آب استان در محل وزارت نیرو تشکیل شد اظهار کرد: در این جلسه 6 پیشنهاد از سوی مسئولین استان برای خروج از معضلات و بحران‌های مرتبط به حوزه آب استان قزوین مطرح شد که با کلیه این پیشنهادات موافقت و تصمیمات اساسی در این خصوص اتخاذ شد.

وی افزود: آب شرب از نیاز جدی استان است که در این خصوص مقرر شد خط انتقال آب شرب از سد طالقان به 9 شهر و 95 روستا از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی و به شیوه BOT و خرید تضمینی از سوی وزارت نیرو در دستور کار قرار بگیرد.

استاندار ادامه داد: سهم آب شرب استان قزوین از سد طالقان 30 میلیون مترمکعب است که موافقت اولیه با افزایش این سهم به 60 میلیون متر مکعب صورت گرفت.

استاندار ادامه داد: اجرای خط انتقال آب شرب از سد طالقان یک پروژه 4 تا 5 ساله است که بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه اجرای این طرح بدون سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی اجرای آن عملی نیست.

وی اضافه کرد: با توجه به طولانی بودن خط انتقال آب شرب از سد طالقان، برای تامین آب شرب این شهر‌ها در کوتاه مدت با انتقال خط آب از 16 حلقه چاه بیدستان موافقت شد و مقرر گردید وزارت نیرو به شیوه خرید تضمیمنی در این خصوص عمل کند که آگهی مناقصه این طرح درحال حاضر انتشار یافته است.

وی از موافقت وزارت نیرو جهت اجرای خط انتقال آب سد بالاخانلو جهت تامین آب شرب 5 شهر و 30 روستا به موازات احداث سد خبرداد و در این خصوص اظهارکرد: در این جلسه مسئولین وزارت نیرو با آغاز کار مطالعاتی و انجام عملیات اجرایی خط انتقال به شیوه خرید تضمیمنی موافقت کردند تا کار مناقصه این طرح نیز برگزار شود.

استاندار با اشاره به اهمیت مسائل زیست محیطی در استان گفت: در این جلسه همچنین بنا شد تصفیه خانه شهرهای شال، اسفرورین، ضیاءآباد، شریفیه و اقبالیه اجرا و وزارت نیرو در پایان اجرای طرح آب را از سرمایه گذار به شیوه تضمینی خریداری کند و با توجه به محدودیت منابع راهی به غیر این شیوه وجود ندارد.

روزبه خاطرنشان کرد: درخصوص این طرح‌ها زمین‌ها تهیه و مطالعات فاز اول و دوم طرح انجام شده و قرار بر برگزاری مناقصه توسط شرکت آبفای شهری انجام شود.

روزبه با اشاره به تامین آب شرب روستایی افزود: در حال حاضر به 110 تا 120 روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود که برای تامین آب شرب این روستاها و روستاهای همجوار آن‌ها 43 مجتمع آبرسانی در حال ساخت است که 110 هزار نفر از جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: میزان پیشرفت فیزیکی این مجتمع‌ها هم اکنون بین 40 تا 60 درصد است که وزارت نیرو در سال جاری 6 میلیارد تومان برای این مجتمع‌ها تخصیص داده درحالی که برای تکمیل این طرح‌ها 65 میلیارد تومان مورد نیاز است.

روزبه اضافه کرد: برای تسریع در اجرای این طرح‌ها و تکمیل و افتتاح آن‌ها وزارت نیرو با ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تکمیل این مجتمع‌ها موافقت کرده است و مقرر شد آبفای روستایی استان پیگیری لازم را در این زمینه داشته باشد.

استاندار خاطرنشان کرد: در این جلسه با تقویت اعتبارات دو سد در حال احداث نهب و بالاخانلو در سال 94 موافقت و مقرر گردید وزارتخانه در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد.

وی درخصوص ساخت 3 سد بورمانک، جنت آباد و قلات گفت: در این جلسه مقرر شد وزارت نیرو از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موافق اجرای این سدها را اتخاذ کند.

روزبه ادامه داد: در خصوص خدمات کارفرمایی نیز وزارت نیرو با تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این چند طرح در استان موافقت کرد.

استاندار در پایان اظهارکرد: همچنین در این جلسه مقرر شد طی دو هفته آینده با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو، مسائل آب استان طرح و تصمیمات زیربنایی و بلندمدت اتخاذ شود.

انتهای پیام

کد N609516

وبگردی