آفتاب

سمیر جعجع هم برای مذاکره با حزب‌الله لبنان اعلام آمادگی کرد

سمیر جعجع هم برای مذاکره با حزب‌الله لبنان اعلام آمادگی کرد

رئیس حزب "القوات اللبنانیه" ضمن ابراز خرسندی از دستور شورای قانون اساسی برای پایان دوره پارلمان لبنان، آماده است تا به عنوان یک نامزد آماده با عماد میشل عون در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت کند، این در حالی است که هم‌پیمانان جعجع نامزدی وی در مرحله کنونی را اتفاقی نامناسب می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه در مصاحبه با روزنامه لبنانی السفیر اظهار کرد که با اصل برگزاری مذاکرات به ویژه میان اهل تسنن و تشیع در لبنان آن هم در شرایط بحران کنونی موافق است که بر این اساس، گفتگو میان جریان المستقبل و حزب‌الله لبنان را ضروری می‌سازد تا دست کم، تنش‌های مذهبی در کشور کاسته شود.

سمیر جعجع در ادامه افزود: اما من متوجه شده‌ام که بیشتر مسائل اصلی در مذاکرات مربوط به امنیت منطقه‌ است و مساله اداره لبنان موضوع مورد توجهی نیست که این مساله نقطه ضعفی برای ماست چراکه چالش واقعی و کنونی کشور مساله تقسیم داخلی کشور است.

سمیر جعجع در پاسخ به سوالی درخصوص آمادگی برای مذاکرات مستقیم با حزب‌الله گفت: من با انعطاف‌پذیری کامل آماده مذاکره با هر طرفی هستم چراکه تجربه ما با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نشان داد که با برگزاری گفتگو می‌توان به نقطه مشترک رسید.

وی افزود: اگر حزب‌الله لبنان به مسائل اصلی مورد اختلاف توجه کند و به جدیت به آن بپردازد، ما هم تلاش می‌کنیم تا در این خصوص وارد عمل شویم و بدون در نظر گرفتن دو یا سه جانبه بودن مذاکره میان القوات اللبنانیه، حزب‌الله و المستقبل آماده برگزاری هرگونه مذاکراتی هستیم.

جعجع درخصوص اینکه آیا نگران محدود شدن نقش مسیحیان بعد از مذاکره میان حزب‌الله و جریان المستقبل درباره روند ریاست جمهوری است یا نه افزود: مساله این بار، با دیگر زمان‌ها متفاوت است چراکه در این باره سعد حریری به سید حسن نصرالله دو گزینه را ارائه می‌کند یا مساله رفتن به پارلمان برای مشارکت در انتخابات آتی مطرح می‌شود و در آن 14 مارس و 8 مارس نامزدهای خود را داشته باشند و دموکراسی روند طبیعی خود را طی کند یا اینکه همگان بر سر یک رئیس‌جمهور به توافق برسند که این مساله هم نیازمند این است که دو طرف با مسیحیان بر سر ارائه اسم سوم که مورد قبول طرفین باشد مذاکره کنند تا اینکه سران مسیحی نیز شریک حتمی در روند انتخابات باشند.

سمیر جعجع درخصوص اینکه آیا رئیس‌جمهوری کشور باید از محبوبیت مردمی برخوردار بوده و نماینده قشر مسیحیان نیز باشد تا بتواند تعادل را در کشور برقرار ساخته و دیگر طوائف را نیز در روند کشور شریک کند، افزود: برخورداری از محبوبیت میان مردم امری ضروری است اما به تنهایی کافی نیست بلکه شروط دیگری نیز باید وجود داشته باشد. چراکه هیتلر نیز به عنوان رئیس‌جمهوری قوی که از محبوبیت قشر زیاد مردم برخوردار بود، در پایان کشور آلمان را به نابودی کشاند.

رئیس حزب القوات اللبنانیه با بیان اینکه رئیس‌جمهوری را در آینده نمی‌بیند، افزود: معادله کاملاً آشکار است و میشل عون وارد آخرین فعالیت سیاسی خود شده و مشخص است که حزب‌الله نیز از نبود رئیس‌جمهور در کشور ناراحت نیست و از گزینه خود که میشل عون است، به راحتی دست نمی‌کشد.

وی در پایان تاکید کرد که باید هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم شجاعانه‌ای اتخاذ شود و دور باطلی که ایجاد شده هرچه سریعتر متوقف شود.

انتهای پیام

کد N609481

وبگردی