آفتاب
به آفرین در گفتگو با مهر:

آذربایجان شرقی 3000 هنرمند بیمه و بیش از 80 رشته صنایع دستی فعال دارد

آذربایجان شرقی 3000 هنرمند بیمه و بیش از 80 رشته صنایع دستی فعال دارد

تبریز: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از وجود بیش از 80 رشته صنایع دستی بومی و فعالیت سه هزار هنرمند بیمه در این استان خبر داد.

فرشاد به آفرین ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رشته های بومی صنایع دستی در آذربایجان شرقی اظهار داشت: ورنی بافی، چاپ کلاقه ای (باتیک)، حکاکی روی نقره، سفال و سرامیک خاک سفید، ممقان دوزی، ساخت سازهای سنتی و البسه محلی از رشته های بومی مخصوص استان هستند.

وی همچنین در ادامه دوام رشته های صنایع دستی را کاربرد آنها دانست و افزود: هر رشته هنری که کاربرد خود را از دست دهد، به مرور زمان نابود می شود که در این بین مس گری یکی از رشته های صنایع دستی استان بود که با از دست دادن کاربرد خود به صورت کامل نابود شده بود که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به احیای این رشته هنری اقدام کرد.

به آفرین ادامه داد: رشته نقاشی روی سفال نیز تقریبا تا 20 سال گذشته در استان به صورت کامل از بین رفته بود که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای احیای این رشته در قالب برنامه های حمایتی و آموزش اقدامات لازم را انجام داد و در حال حاضر این رشته صنایع دستی در استان رواج بیشتری نسبت به گذشته یافته است و همچنین سفال زرین فام نیز یکی از رشته های صنایع دستی بومی محسوب می شود که توسط این اداره کل حیات مجدد یافته است.

احیا رشته های صنایع دستی فراموش شده استان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات این اداره کل برای حفظ رشته های صنایع دستی استان گفت: فراهم آوردن عرصه و شرایط مناسب برای هنرمندان از جمله برگزاری نمایشگاه ها در داخل کشور از جمله این اقدامات است.

به آفرین همچنین در ادامه به نحوه فروش اثرهای هنرمندان آذربایجان شرقی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: این اداره کل برای حمایت از فروش آثار هنری صنایع دستی، عرصه های فروش را برای هنرمندان فراهم می کند تا در مکان هایی مانند نمایشگاه ها اثرهای خود را عرضه کرده و به فروش برسانند که تاکنون نمایشگاه های متعددی به همین منظور و به صورت رایگان برگزار کرده و در برخی از این نمایشگاه ها نیز از مهمان های خارجی به منظور معرفی رشته های بومی دعوت به عمل آمده است.

حضور در عرصه بین المللی نیازمند اثر هنری با کیفیت است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی حضور در عرصه بین المللی را نیازمند بالا بودن سطح کیفی آثار هنرمندان دانست و افزود: قیمت مناسب برای رقابت با دیگر کشورها، بسته بندی و تهیه کاتالوگ و بروشورهای مناسب برای معرفی اثر هنری از دیگر عوامل مهم برای حضور در این عرصه است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو، ورنی بافی، باتیک، حکاکی روی نقره، سفال و سرامیک خاک سفید، ممقان دوزی، قالی آذربایجان، تابلو فروش سردرود و سفال را به عنوان رشته های بومی ثبت شده استان معرفی کرد و از آموزش رشته های صنایع دستی در تمام شهرستان های آذربایجان شرقی با برگزار دوره های کوتاه مدت خبر داد.

28 نشان ملی به رشته های صنایع دستی آذربایجان شرقی تعلق گرفته است

به آفرین خاطرنشان کرد: در سال گذشته 28 نشان ملی صنایع دستی به رشته های صنایع دستی آذربایجان شرقی تعلق گرفته است که در این بین رشته های بومی ورنی بافی، حکاکی روی نقره، نقره کوبی، سراجی سنتی و ساخت سازهای سنتی، مهر اصالت دریافت کرده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آمار هنرمندان صنایع دستی این استان را هفت هزار و 400 نفر اعلام کرد و گفت: سه هزار نفر از این هنرمندان تحت پوشش بیمه قرار دارند و بازار صنایع دستی امیریه تبریز و فروشگاه های رایج در سطح شهر نیز از جمله مکان های عرضه آثار این هنرمندان هستند.

------------------------------

گفتگو از زهرا ناصران

کد N609399

وبگردی