آفتاب
حیدر العبادی:

حزب بعث در عراق جایی ندارد/اهمیت ایران، ترکیه و عربستان برای عراق

حزب بعث در عراق جایی ندارد/اهمیت ایران، ترکیه و عربستان برای عراق

نخست وزیر عراق در گفتگویی با اعلام اینکه حزب بعث در این کشور جایی ندارد به تشریح اهمیت ایران، ترکیه و عربستان برای عراق پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در گفتگو با المیادین اظهار داشت: عراق و منطقه با چالش خطرناکی مواجه هستند و تصور می کنم این چالش تنها برای عراق نیست بلکه تمامی منطقه را هدف قرار داده است و امیدوارم برادران در منطقه نسبت به چنین چالشی آگاه باشند.

وی افزود: استراتژی ما در وهله نخست حمایت از داخل عراق نه فقط در سطح سیاستمداران و نهادهای دولتی بلکه در سطح حمایت از جامعه است. استراتژی دوم این است که شراکت واقعی میان کشورهای منطقه برای مقابله با چالش امنیتی وجود داشته باشد. استراتژی سوم این است که واقع گرا باشیم. ما درک می کنیم درگیری هایی در منطقه وجود دارد. نمی خواهیم یک طرف این درگیری ها باشیم و همواره حامی حق علیه باطل بوده ایم اما مردم منافعی دارند که باید آنها را محقق کنیم و برای محقق کردن آنها باید به تمامی طرف ها توجه داشته باشیم.

حیدر العبادی خاطرنشان کرد: داعش به تنهایی وارد عراق نشد بلکه نیروهای مسلح در عراق نیز از آن حمایت کرد اما داعش گمان کرد می تواند تمامی این نیروها را به نفع خود به کار گیرد.

وی درباره آشتی با حزب بعث گفت: طبق قانون اساسی عراق حزب بعث جایی در کشور ندارد. دو نوع بعثی وجود دارد: 1- افرادی که قبل از سال 2003 بعثی بودند و اکنون پشیمان هستند و تفکرات آن را قبول ندارند که ما با این افراد مشکلی نداریم. 2- افرادی که مشکل ساز هستند؛ کسانی هستند که همچنان به مواضع بعثی خود پایبند هستند و مردم را می کشند و به اقدامات تروریستی خود ادامه می دهند و به گروه هایی همچون داعش و القاعده پیوسته اند.

نخست وزیر عراق در بخش دیگر گفتگوی خود درباره روابط با عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی همسایه عراق است. بر روابط با همسایگان عراق و همچنین کشورهای منطقه که بسیار موثر هستند پایبندم. ما با تمامی کشورهای همسایه از جمله ایران، ترکیه، اردن و عربستان سعودی رابطه داریم اما 3 کشور ایران، ترکیه و عربستان سعودی برای ما اهمیت بیشتری دارند زیرا این کشورهای بزرگ هم مرز با عراق هستند و به طور منفی یا مثبت بر عراق تاثیرگذار هستند.

حیدر العبادی درباره رابطه بغداد با اقلیم کردستان عراق نیز گفت: من رابطه با اقلیم کردستان عراق را امتیازدهی نمی دانم بلکه تحقق آشتی ملی می دانم. مثال می زنم وقتی ما به دشمنی می رسیم من از تعامل با اقلیم سرباز می زنم و آنها نیز با ما تعامل نمی کنند و این معادله ای باخت - باخت محسوب می شود چرا که اقلیم کردستان عراق نمی تواند در چنین شرایطی نفت صادر کند و برای من نیز هیچ چیزی از نفت اقلیم عایدم نمی شود بنابراین هر دو ضرر می کنیم.

وی اظهار داشت: اقلیم کردستان عراق پول برای پرداخت حقوق ها ندارد و ما نیز پولی نداریم تا از نفتی که اقلیم صادر می کند استفاده کنیم بنابراین ثروتی وجود دارد که عراقی ها از آن بهره ای نمی برند اما اگر معادله را به معادله ای برد - برد تبدیل کنیم به وضعیتی می رسیم که هیچکدام ضرر نمی کنیم شاید میزان سود و برد یکی نباشد و من کمتر برد داشته باشم اما در مقایسه با اوضاع گذشته من برنده هستم چرا که در گذشته چیزی عایدم نمی شد اما اکنون چیزی را به دست می آورم.

کد N609117

وبگردی