آفتاب

برگزاری همایش مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع)

برگزاری همایش مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع)

دهمین «همایش علمی پژوهشی جاده ولایت» با هدف مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع) به ویژه در محدوده استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. این همایش از سری برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ‌است.

دهمین «همایش علمی پژوهشی جاده ولایت» با هدف مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع) به ویژه در محدوده استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. این همایش از سری برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ‌است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با انتشار فراخوان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در شب میلاد فرخنده امام موسی کاظم(ع)، برگزارکنندگان در سه بخش استانی، ملی و بین‌الملل خود را برای برگزاری عظیم‌ترین جشنواره فرهنگی، هنری و ولایی کشور آماده می‌کنند.

یکی از بخش‌های هشتگانه این فراخوان به برنامه‌های پژوهشی اختصاص دارد. در این بخش، «همایش حدیث رضوی»، «همایش نماز در آموزه‌های رضوی»، «همایش مناظرات رضوی و کنگره بزرگداشت امامزاده صالح(ع)»، «همایش امام رضا(ع) و پاسخگویی قرآن به پرسش‌های عصر»، «همایش شناخت اخلاق و آداب رضوی» و «همایش سیمای امام رضا(ع) در ادبیات تطبیقی (فارسی‌عربی)» به ترتیب توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، زنجان، اردبیل، تهران، مرکزی و کرمانشاه برگزار می‌شوند.

کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی میزبان «همایش خانواده و سبک زندگی در فرهنگ رضوی» است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی «همایش علمی پژوهشی جاده ولایت» را برگزار می‌کند.

این همایش که تاکنون ۹ دوره آن برگزار شده است در دوره دهم «ساماندهی عمرانی جاده ولایت را به ویژه در محدوده استان خراسان رضوی» و «مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی مسیر هجرت امام رضا(ع)» را دنبال می‌کند. بررسی و طراحی اقامتگاه‌های زائران پیاده در مسیر جاده ولایت از دیگر اهداف این همایش است.

بر اساس این گزارش، «جاده ولایت» طول مسیر هجرت 3450 کیلومتری امام رضا(ع) است که ایشان دوسوم آن را در ایران طی کردند، یعنی پس از ورود از مرز شلمچه، به طور متوسط هر روز سی کیلومتر پیمودند تا اینکه پس از هفتاد و پنج روز از سمت سرخس خارج شدند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود حضرت حدود 70 تا 75 منزل و قدمگاه در ایران داشته باشند. از این تعداد، تاکنون 16 قدمگاه قطعی شناسایی شده است که هفت تای آن‌ها به نام‌های «ابرکوه، دهشیر، توران‌پشت، فراشاه(اسلامیه)، تفت(مالمیر)، مسجد فُرط و خرانق (مشهدک)» در یزد قرار دارد.

از مسیر ۱۹۹۴ کیلومتری کاروان رضوی در ایران، ۳۸۰ کیلومتر در استان خوزستان،‌ ۵۰۰ کیلومتر در استان یزد و ۳۲۰ کیلومتر در خراسان جنوبی قرار دارد. مابقی نیز در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی و ... واقع شده است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان هر یک از برنامه‌های موضوعی جشنواره امام رضا(ع) به وبگاه سه زبانه «شمس توس» به نشانیwww.shamstoos.ir/fa/farakhanha مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌: 05112283044 به عنوان پل ارتباطی میان و جشنواره مخاطبان معرفی شده است.

اختتامیه برنامه‌های موضوعی سیزدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در دهه کرامت برگزار می‌شود.

افتتاحیه اصلی این جشنواره همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) در ۲۵ مردادماه سال آتی در قم آغاز می‌شود و اختتامیه اصلی این جشنواره در شب میلاد مسعود امام رضا(ع) در چهارم شهریور سال آینده در مشهد مقدس است.

انتهای پیام

کد N608966

وبگردی