آفتاب

واشنگتن: هیچ توافقی برای ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه صورت نگرفته است

واشنگتن: هیچ توافقی برای ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه صورت نگرفته است

تسنیم نوشت:

 وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به طور فعالانه در خصوص پیشنهادات مطرح شده ترکیه در خصوص امنیت مرزی با سوریه در حال مذاکره است ولی هنوز هیچ توافقی برای ایجاد منطقه حائل صورت نگرفته است.
به گزارش رویترز، جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته تصریح کرد که "آمریکا به طور فعال در حال مذاکره در خصوص پیشنهادات مطرح شده توسط ترکیه در خصوص امنیت مرزی با سوریه شامل ایجاد منطقه حائل و منطقه پرواز ممنوع است ولی مقام های رسمی هنوز برای اجرای یک طرح خاص آمادگی ندارند."

وی در ادامه افزود: هنوز اختلافاتی با آنکارا در خصوص اینکه امنیت مرز سوریه چگونه تامین شود وجود دارد.

پنتاگون پیش از این ایده ایجاد منطقه حائل در طول مرزهای سوریه را رد کرده بود.

روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته نوشت که آمریکا و ترکیه در حال نزدیک شدن به توافقی هستند که به ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف اجازه خواهد داد تا از پایگاه های هوایی ترکیه در عملیات علیه داعش استفاده کنند.

این روزنامه به نقل از مقام های رسمی آمریکایی و ترکیه‌ای نوشت، ایالات متحده و ترکیه در حال دستیابی به توافقی هستند که بر اساس آن ترکیه اجازه استفاده ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف برای عملیات علیه داعش را خواهد داد.

مقام های آمریکایی و ترکیه‌ای افزودند که توافق احتمالا شامل ایجاد منطقه حائل در بخشی از مرزهای سوریه برای حفاظت از آوارگان و نیروهای مخالف دولت بشار اسد خواهد شد.

این توافق احتمالی نشانگر کاهش اختلافات بین آمریکا و ترکیه است در شرایطی که آمریکا و نیروهای ائتلاف حملات هوایی خود علیه داعش را در عراق و سوریه ادامه می دهند.به نوشته وال استریت ژورنال این توافق شامل ایجاد منطقه پرواز ممنوع که مقام های ترکیه به دنبال آن هستند نخواهد بود.

این توافق احتمالی پس از آن است که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به ترکیه سفر کرده و هدف اصلی از این سفر کاهش اختلافات واشنگتن و آنکارا در خصوص نحوه مقابله با داعش بوده است.

طرح های آنکارا برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع با دفاع هوایی تاکنون با پاسخی سرد از سوی متحدان روبرو شده است. کارشناسان نظامی بر این باورند که ایجاد مناطق پرواز ممنوع در داخل مرز سوریه یا نیاز به موافقت دولت دمشق دارد یا اینکه باید سیستم های پیشرفته دفاع موشکی سوریه را از کار انداخت.

52261

کد N608949

وبگردی