آفتاب
/گزارش-رویترز/

اختلافات در عراق باعث طولانی شدن جنگ علیه داعش می‌شود

اختلافات در عراق باعث طولانی شدن جنگ علیه داعش می‌شود

"حمایت هوایی آمریکا و وعده اعطای تسلیحات و آموزش دهی به ارتش عراق انتظارات برای یک ضدحمله قریب الوقوع علیه گروه داعش را افزایش داده اما اختلافات فرقه‌ای و کندی روند بازسازی ارتش عراق، روند تشکیل راهبرد نظامی را مختل کرده و حمله‌ای تمام عیار علیه داعش را به تاخیر انداخته است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: در ماه ژوئن تروریست‌های داعش توانستند مناطق وسیعی از عراق را در چند حمله برق‌آسا تصرف کنند. دولت عراق تاکنون برای مقابله با داعش متکی به نیروهای پیشمرگه کرد و مبارزان شیعه بوده است.

برخی روزنامه‌های آمریکایی به نقل از مقامات واشنگتن نوشته‌اند که هدف ماموریت آموزشی آمریکایی‌ها در عراق آماده کردن سربازان ارتش عراق برای یک حمله در فصل بهار به منظور بازپس گیری مناطق تحت کنترل داعش از جمله شهر موصل به عنوان پایگاه این گروه است.

این در حالی است که همین هورامی، یک مقام نزدیک به مسعود بارزانی، رهبر کردستان عراق به رویترز گفت: نیروهای ارتش عراق تا اواخر سال 2015 آماده پیشبرد درگیری برای بازپس گیری موصل نخواهند شد.

وی اظهار داشت: هیچ حمله تابستانی یا بهاری انجام نخواهد شد.

به گفته وی پیشرفت در جنگ علیه داعش وابسته به تمایل دولت عراق برای سازمان‌دهی مجدد ارتش است و اینکه با چه سرعتی این دولت بتواند مشکلات سیاسی را در عراق حل کرده و ائتلاف مقابله با داعش تا چه میزان به ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه حمایت تسلیحاتی ارائه دهد.

طی مدت اخیر ارتش عراق همراه با مبارزان کرد و شیعه توانسته‌اند پیروزی‌های چشمگیری علیه داعش کسب کنند. آن‌ها در ماه اوت توانستند جلوی حمله داعش به مناطق کردنشین را گرفته و چند روز پیش نیز شهرهای مهمی از استان دیالی را در مسیر بغداد به مرز ایران تصرف کنند.

هادی الامیری، رهبر گروه مبارز شیعه "بدر" که نیروهایش در کنار کردهای پیشمرگه و سربازان ارتش در دیالی با داعش جنگیدند، گفت: آن‌ها در گام بعدی به سراغ استان‌های صلاح‌الدین و الانبار در شمال و غرب بغداد رفته و سپس به سراغ استان نینوا جایی که موصل در آن قرار دارد خواهند رفت.

الامیری در مصاحبه‌ای تلفنی از محل استان دیالی به خبرگزاری رویترز گفت: ما بر حمایت مبارزان عرب قبایل سنی حساب می‌کنیم. با پیوستن آن‌ها به جنگ پیروزی ما حتمی خواهد بود.

الامیری تاکید کرد که انتظار دارد نه فقط از جانب دولت عراق که ممکن است یک چهارم از بودجه 100 میلیارد دلاری سال آینده را به ارتش اختصاص دهد بلکه از جانب طرح حمایت تسلیحاتی و آموزشی 1.6 میلیارد دلاری واشنگتن نیز سلاح دریافت کند.

با این حال برخی این فرضیه‌های الامیری را خوش‌بینانه تلقی می‌کنند زیرا واشنگتن و قبایل سنی چندان حامی نیروهای شیعه نیستند. مقامات عراق به دنبال آن هستند تا بر اختلافات میان شیعیان، اعراب سنی و کردها و دیگر گروه‌ها از طریق جذب مبارزان محلی به یک نیروی دولتی موسوم به گارد ملی غلبه کنند اما هنوز نقش این نیرو مشخص نیست.

زهیر الچلبی، مشاور دولت عراق به رویترز گفت: ارتش این کشور آمادگی حمله به شمال را ندارد و عمدتا ساکنان سنی موصل در مقابل کمپینی که تنها توسط مبارزان شیعه انجام شود مقاومت خواهند کرد.

به جای آن یک نیروی مرکب از سربازان ارتش، قبایل سنی، کردهای پیشمرگه و مبارزان شیعه باید تشکیل شود و باید مرز بازی که با مناطق تحت کنترل داعش در سوریه پیوند یافته بسته شود.

چلبی که اهل موصل است، گفت: طرحی برای این کار وجود دارد اما نمی‌توان به سرعت آن را اجرا کرد.

همچنین هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق نیز گفت: گروه داعش همچنان یک نیروی قدرتمند است اما در حال از دست دادن توان خود برای اجرای جنگ‌های زمینی مهم است زیرا این کار آن‌ها را در برابر حملات هوایی آسیب‌پذیر می‌کند.

زیباری که یک کرد است از ارائه جزییات راهبردهای نظامی دولت بغداد و همچنین منطقه نیمه خودمختار کردستان خودداری کرد اما گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی و هماهنگی اقدامات برای مبارزه به منظور بازپس گیری موصل در جریان است.

وی تاکید کرد: من اطلاعی از حملات فصل بهار ندارم. حملات در 3 فصل بهار، تابستان، زمستان ادامه خواهند یافت. ما در پاییز با آن‌ها مقابله کردیم. این یک جنگ مداوم با داعش است.

در عین حال آمریکا در حال ایجاد چهار کمپ آموزشی برای 80 هزار نیروی مسلح عراق است که دو کمپ در اطراف بغداد بوده، یکی از آن‌ها در شهر اربیل و چهارمی نیز در استان الانبار خواهد بود.

واشنگتن همچنین در حال تدوین طرحی برای اعطای جلیقه ضد گلوله و اسلحه به 45 هزار سرباز ارتش عراق، 15 هزار نیروی پیشمرگه کرد و 5000 نیروی قبایل سنی است.

یک دیپلمات بلندپایه غربی در بغداد گفت: این آموزش‌ها ممکن است شش ماه طول بکشد و دور نخست آن‌ها اواخر بهار آینده تکمیل خواهد شد. اگر چه وی تاکید کرد روند جنگ اکنون بر علیه داعش در شمال عراق است و این روند در همه جای عراق علیه داعش خواهد بود. وی گفت که جنگ با داعش احتمالا به سال 2016 کشیده خواهد شد.

این دیپلمات اظهار داشت: بدون کنترل کردن مرز، شبه نظامیان داعش ممکن است فرار کرده و بار دیگر در سوریه به هم بپیوندند.

وی تاکید کرد: این مصداق نظریه بادکنک است، شما یک طرف آن فشار می‌دهید و از طرف دیگر می‌ترکد.

هورامی، مقام کردستان عراق نیز پیش‌بینی یک جنگ طولانی مدت و احتمالا بی نتیجه علیه داعش را می‌کند.

وی تاکید کرد: ما باید برای تضمین شکست داعش در موصل آنها را در سوریه نیز شکست دهیم. داعش را نمی‌توان شکست داد. تنها می‌توان آنها را تضعیف کرده و تحلیل برد اما این فرآیند تضعیف و تحلیل به چند سال زمان احتیاج دارد.

انتهای پیام

کد N608865

وبگردی