آفتاب
در مورد روند صلح با کردها؛

تمام چشم‌ها به اقدامات دولت ترکیه دوخته شده است

تمام چشم‌ها به اقدامات دولت ترکیه دوخته شده است

پس از آنکه رهبر محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) تاکید کرد اقدامات آتی در روند صلح با کردها باید تابع یک چهارچوب قانونی باشد، در حال حاضر تمامی چشمها به اقدامات دولت ترکیه در مساله کردها دوخته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوشته روزنامه حریت، عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب پ.ک.ک در چند روز گذشته در زندان "امرالی" پیش نویسی از "روند مذاکرات صلح و دموکراتیک" را با گروهی از حزب دموکراتیک مردمی در میان گذاشت.

وی گفت: تا پیش از جرای پیش نویسی که به شما داده‌ام، آن‌ها نباید انتظار اقدامات بیشتر را از سوی ما تحت توجیهاتی همچون "نظم عمومی" داشته باشند.

گزارش شده که اوجالان 27 نوامبر سال جاری میلادی با یک تیم دولتی به رهبری هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه دیدار کرده است.

این تیم دولتی به اوجالان گفت، این چارچوب جای بحث دارد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه پاسخ نهایی را اعلام خواهند کرد.

به گفته منابع آگاه، آنکارا نگران برخی مسائل به ویژه دستورات اجرایی است.

همزمان با تاکید اوجالان بر یک ضمانت و چارچوب قانونی پیش از حفظ نظم عمومی، خروج شبه نظامیان پ.ک.ک از ترکیه و زمین گذاشتن سلاح‌هایشان، مساله دستورات اجرایی در مرکز مذاکرات قرار دارد.

منابع همچنین مدعی شدند که فیدان از اوجالان خواسته تا درمورد این طرح تجدید نظر کند.

حزب "دموکراتیک مردمی" حامی کردها گفت، این چارچوب شامل سه موضوع مهم است: پیشنهادات برای یک راه حل، فصل‌های مذاکرات و برنامه اقدام. این برنامه به زودی در دسترس عموم قرار می‌گیرد تا نظرات خود را درباره این برنامه مطرح کنند و سپس برای بررسی به اوجالان باز می‌گردند.

یالچین اکدوغان، معاون نخست وزیر ترکیه در واکنش به این بیانیه گفت: در حال حاضر قطار حرکت کرده اما مواردی که بر سرعت آن تاثیر خواهد گذاشت اقدامات صورت گرفته، صداقت و بی‌ریایی خواهد بود. در جریان این روند صداقت، بی‌ریایی و شجاعت لازم است.

انتهای پیام

کد N608787

وبگردی