آفتاب

موسوی:عربستان خود را متضرر سیاسی و حیثیتی توافق ایران و غرب می داند/ این توافق‌نامه دشمن زیاد داشت

موسوی:عربستان خود را متضرر سیاسی و حیثیتی توافق ایران و غرب می داند/ این توافق‌نامه دشمن زیاد داشت

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل معتقد است: مثلث رژیم صهیونیستی،عربستان سعودی و ترکیه مخالف توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 هستند.

عبدالله احمدي: هفته پيش در حالي مذاکرات ايران و 1+5 تمديد شد که سفر لحظه آخري سعودالفيصل به وين و ديدار با جان کري علامت سوال هاي زيادي را برانگيخت. براي بررسي نقش عربستان در مذاکرات ايران و 1+5 با امير موسوي به گفت وگو نشستيم.
امیر موسوی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص دلیل سفر سعود الفیصل به وین و دیدار با وزیر خارجه آمریکا پیش از برگزاری دور نهایی مذاکرات نمایندگان ایران و گروه 1+5 خاطرنشان کرد: در حقیقت، سه گروه در منطقه مخالف توافق فعلی و فوری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی برای رفع تحریم ها هستند که یکی از آن ها رژیم صهیونیستی است که چون هنوز گنبد آهنینش کارساز نیست و مقاومت مهار نشده و همچنان قوی است، در محاسباتش می گوید در تحریم ایران، مقاومت در این حد بوده و اگر تحریم ها برداشته شود مصیبت بزرگی دامن گیر ما خواهد شد و محاسبات خودش را دارد.

وی با بیان اینکه همچنین عربستان سعودی خود را متضرر سیاسی و حیثیتی این توافق می داند، افزود: استقبال مقامات جهانی از وزیر خارجه ایران و دیدارهای متعدد با وی ، حسادت عربستان را بر انگیخته و آن ها در این شرایط جهانی و منطقه ای، زمانی که محبوبیت جمهوری اسلامی ایران را می بییند که قدرت های بزرگ چگونه برای تفاهم با ایران برای بازشدن صفحه جدیدی از روابط بین المللی تلاش می کنند، پذیرش این موضوع برای عربستان بسیار سنگین است چراکه تقریبا آن ها در همه پرونده ها شکست خورده و دیگر به راحتی، جای پایی در منطقه ندارد.
وی با اشاره به اینکه ترکیه نیز خود را از این توافق متضرر می بیند افزود: ترک ها زیر چتر تحریم های ضد ایرانی، سودهای کلانی برده اند و به دلیل تحریم ها، مبادلات ایران از طریق ترکیه کانالیزه شده است لذا اقتصاد ترکیه با این توافق هماهنگ نیست.
موسوی ادامه داد:از سوی دیگر کنگره آمریکا منتظر ملحق شدن اعضای جدیدش است که در انتخابات اخیر، گوی سبقت را از دموکرات ها ربودند تا بتواند اکثریت جدید را تشکیل داده تا برای آینده برنامه ریزی کنند؛ لذا این توافقنامه دشمن زیاد داشت و کاخ سفید، انگلیس و فرانسه نشان دادند که اقتدار موضع گیری نداشتند.
عربستان سعودی به نمایندگی از همه گروههای مخالف پرچمدار و مجری پیگیری عقب انداختن این توافق بوده است و به همین دلیل سعود الفیصل تنها کسی بود که جرات کرد چنین کاری را انجام دهد و با پرواز به وین در حالیکه حتی از هواپیما نیز پیاده نشد با وزیرخارجه آمریکا صحبت کرد.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه البته وزیر خارجه عربستان پیش از این سفر در پاریس و مسکو نیز شیطنت های ضد ایرانی خود را انجام داده بود، خاطرنشان کرد: وی در این سفرها ایجاد کرده بود که حداقل این توافق به تاخیر بیفتد در حالیکه واقعا همه شرایط برای امضاء توافق آماده شده بود و صحبت از آمادگی طرفین برای امضا حداقل به عنوان «توافق سیاسی» بود اما لحظات آخر فشارهای گوناگونی اعمال شد تا این امضا انجام نشود.
وی در ادامه با بیان اینکه عربستان دو فرضیه را از این تاخیر دنبال می کند افزود: احتمال دارد که ریاض، فرصت خواسته است تا رابطه اش را با ایران پیش از انجام توافق بازسازی کند چراکه اگر بعد از توافق به ین کار اقدام کند از سوی افکار عمومی داخلی و خارجی مورد شماتت قرارمی گیرد که مجبور شده است به سمت ایران برود.
این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآورشد: فرض دیگر این است که آن ها منتظر فرصتی هستند که قدرت جمهوری اسلامی را در منطقه مهار کنند.هم از نظر امنیتی با توجه به تلاش هایی که در سوریه، عراق، لبنان ، یمن و بحرین در حال برنامه ریزی هستند و موضوع دیگر اقتصادی است که شاهد بودیم همزمان با مذاکرات وین عربستان قیمت نفت را کاهش و تولید را افزایش داد ودر واقع یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخت چراکه آن ها می دانند نزول قیمت نفت به بشکه ای 60 دلار برای اقتصاد ایران چه معنایی دارد در حالیکه خودشان روزی 20 میلیون بشکه نفت می فروشند و خیلی برای آن ها، این مسئله مهم نیست و پایین آمدن قیمت نفت ریالی بر روی اقتصاد این کشور تاثیر منفی نمی گذارد.
وی افزود: عربستان همچنین با همکاری سیا، موساد ، قطر، ترکیه، اردن و رژیم صهیونیستی در حال آموزش دادن نیروهای به اصطلاح معتدل مخالف دولت سوریه هستند تا چند هزار نفر را آماده کرده و تحولی در سوریه ایجاد کنند؛ آنها همچنین به دنبال کنفرانسی در فرانسه هستند که در آن موضوع منطقه پرواز ممنوع را در شمال و جنوب سوریه بر قرار کنند تا شرایط جدیدی علیه جمهوری اسلامی و همپیمانانش در منطقه ایجاد کنند؛ البته این ها به جز برنامه هایی است که در لبنان و عراق از طریق تروریست های داعش دنبال می کنند.
موسوی ادامه داد: عربستان می خواهد به سمت صلح با ایران حرکت کند که البته اوباما هم در اظهارات خود به طورغیر مستقیم اشاره ای داشته است به اینکه ریاض و تهران هر طور که می توانند رابطه خود را با یکدیگر بازسازی کنند اما در عمل درعربستان دیده نمی شود که بخواهد این رابطه را بازسازی کند وگرنه رئیس جمهور پیام داده، وزیر خارجه در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک به دیدار سعودالفیصل رفته و پیش از آن نیز معاون وزارت خارجه به عربستان اعزام شده بود تا فضای کنونی مناسبات را آرام و تلطیف و به نحوی بازسازی در روابط ایجاد کند.
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: متاسفانه سعودی ها فعلا در دنده لجبازی افتاده‌اند وحاضر نیستند برای ایجاد رابطه ای متعادل و تفاهم با جمهوری اسلامی هیچ حرکتی از خودشان نشان بدهند و ظاهرا خیلی عصبانی هستند ولی در نهایت می دانند که هر وقت به بازسازی روابط اراده کنند، جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد. چون می دانند که در ایران کینه، بغض و دشمنی وجود ندارد بلکه ایران نظرات، منطق و سیاست های کلی دارد که آن ها را دنبال می کند لذا سعه صدر ایران این تحمل را دارد که هرگاه آن ها خواستند رابطه را برقرار کنند طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد.
موسوی افزود: در حال حاضر بحث هایی مطرح است که چه کسی به عربستان برود تا جو را آرام و بین دو طرف میانجیگری کند.
این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که مطرح شدن نام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای سفر به ریاض آیا می تواند این اعتماد را برگرداند و بازسازی روابط ایران و عربستان صورت گیرد؟ گفت: جناب آقای هاشمی، شخصیت مورد قبول اعراب و به ویژه عربستان سعودی است به دلیل اینکه در زمان ریاست جمهوری ایشان بازسازی خوبی در روابط دو کشور صورت گرفت. بنابراین هم سعدی ها منطق ایشان را می شناسند و هم آقای هاشمی با منطق آن ها آشناست و دیالوگ مشترکی بین دو طرف وجود دارد و تجربه دوران دولت ایشان هم تجربه موفقی بود که آرامشی در روابط دوطرفه ایجاد شد.
وی موفقیت این سفر احتمالی را وابسته به دو نکته و عامل بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی اراده عربستان سعودی است که باید در این قضیه دخیل باشد، یعنی آن ها باید واقعا بخواهند که روابط برقرار و بازسازی شود و به جو تبلیغی طایفه گری- مذهبی علیه ایران پایان دهند، چراکه درفضای فعلی نمی شود صحبت کرد.
موسوی ادامه داد: مفتی ها و ائمه مساجد عربستان و برخی از شبکه های ماهواره ای و رسانه های آن ها مثل العربیه ، الشرق الاوسط و الحیات لندن واقعا خیلی تند هستند و به دلیل بحث هایی که مطرح می کنند، جو بسیار بدی را در منطقه ایجاد کرده اند به بنابراین باید اراده ای قوی در عربستان برای مدیریت این تبلیغات وجود داشته باشد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهارکرد: یک طرف دیگرقضیه هم این است که تفاهم و حمایتی باید پشت سر آقای هاشمی باشد به این معنا که وی موافقت رهبر انقلاب با این اقدام را بگیرد و این موضوع در یک دیدار علنی اعلام شود و ایشان خدمت رهبری برسد و رهنمودهای لازم را بگیرد که فکر می کنم با این روش آقای هاشمی می تواند با اقتدار و قدرت کافی و لازم حرکت کند.
وی افزود: در این مسیر، هماهنگی با دولت، رئیس جمهور و مجلس نیز لازم است به دلیل اینکه این موضوع، نیازمند یک توافق ملی است چراکه گروهها وجریانات در کشور نظرات متعددی راجع به سیاست های عربستان در سال های گذشته داشته و دارند که باید در نظر گرفت لذا نیاز است که آقای هاشمی این وفاق را نمایندگی کند و اگر اقای هاشمی به صورت ماموریتی از جانب مسئولان ارشد نظام به این سفر اعزام شود، این ماموریت بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.
موسوی خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی قابل احترام است و مقبول بودن ایشان در خارج از ایران مسجل است و در داخل کشورنیز ایشان شخصیت بزرگی است و رابطه حسنه ای که با رهبرانقلاب و همچنین با دولت و شخص آقای روحانی می تواند کمک کند که ایشان یک نقش فراملی نیز ایفا کند و شرایط بد و بحرانی موجود که بین ایران و عربستان وجود دارد را بهبود ببخشد. چراکه هر نوع تفاهم و هماهنگی بین ریاض و تهران به خون ریزی های امروز منطقه پایان می دهد و گروههای تروریستی محصور می شوند و یک وفاق منطقه‌ای و اسلامی ایجاد خواهد شد.

2929

کد N608718

وبگردی