آفتاب

ادعای جدید رویترز در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای

ادعای جدید رویترز در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد ایران طبق تمدید دوباره‌ی مذاکرات هسته‌ای‌اش با گروه 1+5 قرار است میزان بیشتری از اورانیوم غنی شده خود را به سوخت راکتوری تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری رویترز ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در 24 نوامبر توافق کردند مذاکرات هسته‌ای خود را به منظور پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران و تعیین چارچوب زمانی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تا آخر ژوئن سال 2015 تمدید کنند.

این کشورها پیش از این در ماه مارس نیز توافق اولیه ژنو را که در نوامبر سال 2013 به دست آمد تمدید کردند که بر اساس این توافق ایران متعهد شد در ازای کاهش تحریم‌های غرب بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورد و بخشی از ذخیره اورانیوم غنی شده‌اش را رقیق کند.

این منابع دیپلماتیک به رویترز گفتند که ایران طبق تمدید دوباره مذاکراتش با گروه 1+5به این کار خود ادامه خواهد داد و قرار است ماهیانه 5 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده خود در سطوح بالا را به سوخت راکتور تبدیل کند.

همچنین انجمن کنترل تسلیحات آمریکا مدعی شد : 35 کیلوگرم از اکسید اورانیوم ایران قرار است طی 7 ماه آینده به سوخت تبدیل شود. به علاوه ایران متعهد شده است که گسترش سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را که برای غنی سازی اورانیوم مورداستفاده قرارمی‌گیرد محدود کند.

رویترز در ادامه مدعی شد نامه‌ای را مشاهده کرده است که در آن ایران و گروه 1+5 از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند که به کنترل پایبندی تهران به تعهداتش شامل نظارت بر تولید سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران ادامه دهد.

یک مقام آمریکایی در ماه ژوئیه گفته بود که تبدیل اکسید به میله‌های سوختی تبدیل آن به مواد مورد نیاز برای ساخت یک بمب را سخت‌تر و طولانی‌تر می‌کند. ایران همواره اتهامات غرب مبنی بر تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را رد و تاکید می‌کند برنامه‌ی هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.

بر اساس این گزارش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز یازدهم دسامبر یک نشست فوق‌العاده را به منظور گفت و گو درباره‌ی نظارت بر تمدید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تشکیل دهد.

انتهای پیام

کد N608703

وبگردی