آفتاب

تمام سلام در بروکسل / کمک 135 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به لبنان

تمام سلام در بروکسل / کمک 135 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به لبنان

نخست‌وزیر لبنان، سفر خود به بروکسل را گامی مثبت در جهت تحکیم روابط با اتحادیه اروپا دانست که همواره در تمامی سطوح سیاسی، بشردوستانه پشتیبان دولت لبنان و کشورهای عربی بوده است.

ه گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، دولت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر تمام سلام، نخست‌وزیر این کشور به بروکسل به منظور تبریک به ریاست جدید اتحادیه اروپا و اعلام همکاری‌ با این اتحادیه در آینده است.

تمام سلام با مفید دانستن مذاکرات میان جریان المستقبل و حزب‌الله لبنان اعلام کرد که همگی بر این مساله واقف هستند که مشکلات کشور تنها از طریق برقراری مذاکرات میان سران سیاسی کشور حل می‌شود.

دولت لبنان در بیانیه خود درخصوص کمک اتحادیه اروپا به ارتش و نیروهای امنیتی کشور اعلام کرد: این اتحادیه همواره در زمینه‌های سیاسی، اقدامات بشردوستانه و توسعه به لبنان کمک کرده اما درخصوص تبادل مهارت‌های نظامی انتظار داریم تا با حمایت و همکاری بیشتر خود، ارتش و نیروهای نظامی ما را بیش از پیش تقویت کند.

تمام سلام همچنین از امضای توافقنامه‌ای به ارزش 135 میلیون یورو با اتحادیه اروپا به منظور حمایت از لبنان خبر داد.

وی در نشست خود در بروکسل که با حضور هیات لبنانی و بلژیکی تشکیل شد ضمن ابراز قدردانی از کشور بلژیک برای کمک به نیروهای یونیفل در جنوب لبنان، نقش بلژیک در مشارکت برای خنثی‌سازی بمب‌ها در کشور لبنان و نجات جان مردم این کشور را مهم ارزیابی کرد.

نخست‌وزیر لبنان تاکید کرد که کشورش به دلیل چالش‌های پیش‌رو از جمله اوضاع بحرانی منطقه که امنیت و ثبات لبنان را تحت فشار قرار داده و پرونده آوارگان سوری در لبنان که تعداد آنها به یک و نیم میلیون تن می‌رسد در مرحله حساسی قرار گرفته و این مشکلات چالش‌های امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در کشور ایجاد می‌کند.

وی ضمن اشاره به خطر تروریسمی که ارتش لبنان به طور روزانه با آن روبه‌رو است، بر ضرورت حمایت نهادهای ملی و دستگاه‌های امنیتی از ارتش لبنان تاکید کرد.

از سوی دیگر نخست‌وزیر بلژیک در این دیدار به روابط میان لبنان و بلژیک از جمله وجود گردان نظامی بلژیک در جنوب لبنان به مدت هشت ماه متوالی به منظور خنثی‌سازی بمب‌های کاشته شده در این منطقه اشاره کرد.

وی تاکید کرد: شرایط انجام مذاکرات مستقیم با افراد ربوده شده در حال آماده‌سازی است اما هنوز زمان آن مشخص نشده است.

نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد: فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده که از نیمه‌های ماه جاری به ارتش لبنان سلاح می‌دهد.

تمام سلام اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست با رئیس جدید اتحادیه اروپا تنها اعلام تبریک به وی نیست بلکه به منظور برقراری ارتباط محکم و موثر با این اتحادیه است.

نخست‌وزیر لبنان ضمن درخواست حمایت از ارتش لبنان، آن را الگویی برای میانه‌روی و صلح دانست و افزود: حمایت از این ارتش برای آینده منطقه بسیار اهمیت خواهد داشت.

تمام سلام در نشست خود با بیان اینکه دولت همواره برای آزادی نظامیان ربوده شده در حال مذاکره است، اعلام کرد که از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که نقش مهمی را در این خصوص ایفا می‌کند درخواست کرده تا در این پرونده به لبنان کمک کند اما تاکنون نتیجه مثبتی در این خصوص حاصل نشده است.

انتهای پیام

کد N608599

وبگردی