آفتاب
یک عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

رسیدن به حیات طیبه، هدف اصلی توسعه در اسلام است

رسیدن به حیات طیبه، هدف اصلی توسعه در اسلام است

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن نقد جوهره تفکر معرفتی غرب، گفت: هدف توسعه در اسلام رسیدن به حیات طیبه در دنیا و سعادت در آخرت است.

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن نقد جوهره تفکر معرفتی غرب، گفت: هدف توسعه در اسلام رسیدن به حیات طیبه در دنیا و سعادت در آخرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی مبانی پیشرفت و فرهنگ پیشرفته از منظر قرآن گفت: مبانی، زیرساخت‎های هر بحثی است و پیشرفت اسلامی نیز عبارت از تغییر تدریجی تکاملی پایدار مبتنی بر حکمت اسلامی است.

وی افزود: زیرساخت پیشرفت، حکمت اسلامی است و مبانی آن را نیز باید از حکمت اسلامی بگیریم که حکمت اسلامی نیز از خود قرآن به دست می‎آید.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما نمی‎توانیم از پیشرفت سیاسی صحبت کنیم، ولی پیشرفت اقتصادی و فرهنگی در آن نباشد که خود نشان دهنده عدم استمرار و جامعیت آن است.

وی گفت: خداوند بیان می‎کند که صاحبان عقل خالص این حقیقت و حکمت را می‎یابند؛ این حکمت حقایقی از سنخ هست‎ها و نیست‎ها و باید و نبایدهایی است که منشا آن عقل سلیم است.

خسروپناه گفت: حکمت صرفا یک سری مسایل انتزاعی نظری محض نیست، بلکه در آن جنبه‎های کاربردی و راهبردی نیز وجود دارد و این حکمت دارای یک کاربست عملی است.

وی گفت: این حکمتی که الگوی پیشرفت ما از قرآن ترسیم می‎کند را باید به مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناختی، انسان‌شناسی و روش‌شناختی تقسیم کرد و هر مدل و الگویی از توسعه ناظر به یک هدفی است که باید در ابتدا آن را مشخص کنیم.

وی افزود: هدفی که قرآن برای ما مشخص کرده است اولا سعادت است ولی هدف کاربردی‌تر در این دنیا، حیات طیبه است.

خسروپناه ادامه داد: مبنای معر‌فت‌شناختی الگوی پیشرفت مدرن، گوهر مدرنیته و اصالت فاعل شناسای انسانی است که در اینجا دو گروه تجربه‌گرایان و عقل گرایان بر این اساس در غرب سر برآوردند و این دو گروه گاهی عقل را مبنای شناخت می‎دانند و برخی تجربه را مطرح می‌کنند.

وی گفت: قرآن هم عقل و هم تجربه را به عنوان مبنای معرفت شناختی نام می‎برد ولی در کنار آنها از وحی نیز نمی‎گذرد؛ یعنی آنچه که مرتبط با هدایت است از سوی قرآن بیان شده است، ولی در مدل توسعه غربی و حتی سوسیالیستی شمال وغرب و مرکز اروپا این مدل توسعه صرفا توسعه در حوزه مادی است.

وی گفت: تفکر غربی شالوده‎ای از حوزه تفکر نیچه است نه اینکه بگویند خدا وجود ندارد، بلکه بیان می‎کنند که خداوند مرده است و نظارت و کاربردی در دنیای مدرن ندارد.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: از منظر اسلام در دنیا هرچیزی هم ملکی است و هم دارای وجه ملکوتی است؛ مثل صله رحم که رفتاری ملکی است که دارای اثر ملکوتی مانند طول عمر است.

وی تاکید کرد: در حقیقت مبنای هستی‌شناسی ما در اسلام ایمان و هدف اصلی توسعه رسیدن به حیات طیبه در دنیا و سعادت در عقبی است.

انتهای پیام

کد N608597

وبگردی