آفتاب
لاریجانی/6/:

مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت است

مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت است

رییس قوه مقننه اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای رو به پیشرفت است و دلیلی ندارد نگاه منفی به آن داشته باشیم؛ البته به طور طبیعی در بعضی زمینه‌ها با طرف‌های مذاکره کننده در 1+5 اختلافات جدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی که به مناسبت روز مجلس در برنامه نگاه یک به طور زنده با مردم سخن می‌گفت با اعلام حمایت از روند مذاکرات هسته‌ای گفت: کشورهای غربی از ابتدا نمی‌خواستند که ایران غنی‌سازی داشته باشد، اما ایستادگی ملت و هدایت رهبری باعث شد که از آن عبور کنیم و امروز بتوانیم غنی‌سازی انجام دهیم و امروز نیز طرف‌های خارجی این را به خوبی می‌دانند ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران همیشه از مذاکره استقبال می‌کردند و این موضوع نیز اثبات شده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم در مجموع در مذاکرات قدری جلو رفته‌ایم و ارزیابی‌ام از مذاکرات اخیر نیز منفی نیست و اینکه اینها تحت تاثیر برخی فشارها زمان خواسته‌اند نیز منطقی است. چرا که همواره برخی موجودات در منطقه بوده‌اند که به دنبال خلل در آرامش منطقه هستند و البته از دید ایران نیز مخفی نبودند اما جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با مسیری که پیش می‌رود می‌تواند به نتیجه برسد.

لاریجانی با بیان اینکه غرب حق دارد مدعی باشد ایران به خاطر تحریم‌ها پای میز مذاکره آمده است گفت: آن‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخگو باشند که تحریم‌ها چه تاثیری بر ایران داشته است و اینکه بگویند به خاطر تحریم‌ها ایران مذاکره کرده است نیز بعید نیست، اما نباید به این گونه حرف‌های سیاستمداران نیز توجه کرد؛ چرا که اگر این حرف،ها درست بود امروز شاهد این نبودیم که آن‌ها خود به دنبال توافق هسته‌ای و به نتیجه رساندن مذاکرات باشند. چرا که اگر تحریم‌ها تاثیرگذار بود همان مسیر را ادامه می‌دادند.

وی افزود: آنچه که در کشور ما به وقوع پیوسته، مسائلی است که در بخش نگاه به داخل داشته‌ایم و برخی از این نگاه‌ها دچار اشکال است؛ چرا که ما نباید از توان داخلی و منابع انسانی و خدادادی خود غافل باشیم و طرف‌های غربی نیز در مذاکرات تا حد زیادی متوجه شدند که اگر ایران نگاه به درون داشته باشد تا حد زیادی به پیش می‌رود و حرکت می‌کند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند البته بی تاثیر نیز نبوده اما شاید حدود 20-30 درصد از مشکلات فعلی ما به دلیل تحریم‌ها باشد و جالب است که برخی از مشکلات در درون کشور 100 سال است که وجود دارد و در زمان شهید مدرس نیز مشکلات شبیه این را داشته ایم. و امروز باید بدانیم باید از فرصت تحریم‌ها استفاده کنیم و از پتانسیل داخلی بهره ببریم.

وی ادامه داد: ما در بودجه کشور نیز مشکلاتی داریم و به شدت به نفت وابستگی داریم که این موضوع نیز منطقی نیست؛ ما باید با فروش نفت ثروت جدید ایجاد کنیم، نه اینکه درآمد حاصل از فروش نفت را به نقدینگی تبدیل کنیم، اما متاسفانه در 50 سال اخیر این سوءتفاهم در اداره کشور وجود داشته است که اگر فروش نفت زیاد شود توسعه ایجاد می‌شود، ولی این غلط است چرا که توسعه در ایجاد تولید و رقابت و رونق اقتصادی است. پس باید ضمن پیشبرد مذاکرات با نگاه بهتر به توان داخلی در کشور حرکت کنیم و به برخی از کارها سرعت ببخشیم.

انتهای پیام

کد N608259

وبگردی