آفتاب

واکنش کامرون به ممنوعیت ورود قانونگذاران انگلیسی به هنگ کنگ

واکنش کامرون به ممنوعیت ورود قانونگذاران انگلیسی به هنگ کنگ

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به تصمیم دولت چین برای جلوگیری از سفر یک کمیته قانونگذاران انگلیسی به هنگ کنگ عنوان کرد: این تصمیم مقامات چینی اشتباه بوده و تنها باعث افزایش نگرانی در مورد وضعیت هنگ کنگ می‌شود .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه رئیس کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس اظهار داشت: مقامات سفارت چین به وی ابلاغ کردند که در صورتی که وی به همراه دیگر قانونگذاران انگلیسی بخواهند برای انجام تحقیقات در زمینه پیشرفت هنگ کنگ به سوی دموکراسی به این منطقه سفر کنند اجازه ورود به هنگ کنگ را نخواهند پیدا کرد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، امروز(دوشنبه) از این تصمیم انتقاد کرد. این مناقشه دیپلماتیک تهدید آسیب دیدن روابط میان لندن و پکن را در زمانی که روابط تجاری و اقتصادی دو طرف تقویت شده، افزایش می‌دهد.

سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، به خبرنگاران گفت: دیدگاه کامرون این است که تصمیم گرفته شده در قبال کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس از سوی چین، تصمیمی اشتباه است.

وی افزود: فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، چند روز پیش از بابت این مسئله شکایتی را نزد همتای چینی خود در حاشیه نشستی درشهر وین مطرح کرد.

سخنگوی کامرون ادامه داد: این تصمیم زیان بار است زیرا موجب افزایش نگرانی ها نسبت به وضعیت هنگ کنگ می‌شود تا اینکه در پی رفع نگرانی ها باشد.

پیشتر هوآ چونایینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود : پکن این حق را دارد تا درباره اینکه اجازه دهد چه کسی وارد خاکش می‌شود تصمیم گیری کند.

وی تصمیم کمیته امور خارجه پارلمان انگلیس برای سفر به هنگ کنگ را یک رویارویی آشکار خواند.

این مناقشه میان چین و انگلیس در حالی بالا گرفته که در جدیدترین تحولات هنگ کنگ، هزاران تن از فعالان معترض هنگ کنگی با درگیر شدن با پلیس سبب تعطیلی موقت مقر اصلی دولت شدند.

انتهای پیام

کد N608072

وبگردی