آفتاب
رییس فراکسیون زنان مجلس تشریح کرد

نمایندگان زن، چقدر در مجلس تاثیرگذارند؟

نمایندگان زن، چقدر در مجلس تاثیرگذارند؟

دهم آذر سالروز شهادت شهید آیت‌الله مدرس و روز مجلس است؛ مجلسی که در طول ادوار مختلف تاریخ کشورمان از مشروطه تا شورای اسلامی همواره محیطی مردانه بوده است و زنان در آن در اقلیت بوده‌اند.

فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بهانه روز مجلس به این سوال پاسخ داده که نمایندگان زن چقدر در مجلس تاثیرگذار و نقش آفرین بوده‌اند؟!

او در این گفت‌و‌گو بر ضرورت پرهیز از نگاه جنسیتی به نمایندگان پارلمان تاکید کرده و معتقد است علی رغم تلاش چند برابری برخی خانم‌های نماینده نسبت به همکاران مرد خود، این فعالیت هیچ جا دیده نمی‌شود و نوعی ضعف اطلاع رسانی در این زمینه وجود دارد.

نگاه جنسیتی به نمایندگان زن خطاست

رهبر در این باره می‌گوید:«نگاه جنسیتی به نمایندگان زن و جدا کردن آنها از نمایندگان دیگر مجلس خطایی است که معمولا وقتی می‌خواهند ذره‌بینی روی مجلس بیندازند مرتکب می‌شوند در صورتی که به واسطه وظایفی که در قانون برای نمایندگان پیش‌بینی شده هیچ تفکیکی بین زن و مرد بودنشان نیست.»

رهبر در دفاع از فعالیت‌های خود در مجلس می‌افزاید: «من به عنوان نماینده‌ای که از جنس خانم‌ها هستم نایب رییس کمیسیون اصل 90 مجلس هم هستم و ممکن است در قسمت‌های دیگر مجلس هم مسئولیت‌هایی را بر عهده داشته باشم. من به دلیل اینکه زن هستم و علاقه شخصی‌ام این است، وظیفه خود می‌دانم که به دنبال امور بانوان که بیش از نیمی از جمعیت کشور هستند، باشم. »

رییس فراکسیون زنان مجلس همچنین می‌گوید: «اول از همه باید تغییر نگرشی اتفاق بیفتد زیرا در هیچ جای قانون مجلس نیامده که خانم‌های نماینده باید صرفا کار خانم‌ها را انجام دهند. به همین دلیل هم بود که چندین مرحله کمیسیون زنان و خانواده در مجلس پیشنهاد شد اما رای نیاورد زیرا اگر قرار بود کمیسیونی به نام زنان داشته باشیم باید کمیسیونی هم به مردان ایجاد می‌کردیم و همه کارها را به این شکل تقسیم می‌کردیم. بنابراین مخالفت‌هایی به وجود آمد زیرا نگاه ما در

مجلس جنسیتی نیست.»

رهبر معتقد است: «به هر حال نمایندگان خانم مجلس در کنار بقیه همکاران مرد خود به عنوان نماینده وظایف زیادی را بر عهده دارند، چه در کمیسیون‌ها و چه در حوزه انتخابیه‌شان. گاهی از یک حوزه انتخابیه که فقط یک نماینده دارد فقط یک خانم انتخاب شده بنابراین این خانم فقط نباید به امور زنان حوزه انتخابیه خود بپردازد. نمایندگان از ابتدایی‌ترین مسائل حوزه انتخابیه‌شان تا مسائلی مثل انرژی هسته‌ای را پیگیری می‌کنند. پس نگاه جنسیتی به اینکه یک نماینده زن چه کار می‌کند و چرا صدای نماینده‌های زن در نمی‌آید درست نیست.»

نوعی بزرگنمایی در مورد سکوت خانم‌های نماینده وجود دارد

وی در ادامه به نگاه برخی رسانه‌ها به فعالیت‌های زنان در مجلس واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «گاهی در مخالفت‌ یا موافقت با وزرای پیشنهادی دولت خانم‌ها نیز در کنار نمایندگان دیگر برای صحبت به عنوان مخالف یا موافق ثبت‌نام کردند و در قرعه‌کشی نام آنها در نیامده است. در مواردی آقایان لطف کرده‌اند و بخشی از وقت‌شان را به خانم‌ها دادند اما در مواردی هم این ضرورت را احساس نکردند. اما همیشه نوعی بزرگنمایی در مورد سکوت خانم‌های نماینده وجود دارد که این جای تعجب است و به نظر می‌رسد هر وقت خواستند تخریبی صورت گیرد این حملات را صورت دادند.»

رهبر با اشاره به نطق اخیر خود در مجلس نیز اضافه می‌کند: « دو هفته پیش من در نطق 26 آبان ماه خود درباره تفاهم‌نامه معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری با صندوق توسعه انتقاداتی داشتم و با گذشت سه چهار روز حملات سایت‌ها بر اقلیت خانم‌های مجلس شدت گرفت.»

کم بودن تعداد خانم‌های مجلس تقصیر نمایندگان زن مجلس نیست

او با بیان اینکه کم بودن تعداد خانم‌های مجلس تقصیر نمایندگان زن مجلس نیست، می‌افزاید:‌«ما باید خیلی هم از خودمان متشکر باشیم که از مردم رای گرفته‌ایم و به مجلس آمده‌ایم. اینکه مردم به برخی خانم‌ها رای ندادند تقصیر ما نیست. سعی ما بر این بوده که در همه کمیسیون‌ها حضور فعال داشته باشیم. در فراکسیون‌های تخصصی فعالیت داشته‌ایم و در حوزه‌های انتخابیه و ملاقات‌های مردمی و هماهنگی‌هایی که باید با دولت داشته باشیم به خوبی عمل کرده‌ایم.»

همتی برای سیاه‌نمایی فعالیت نمایندگان زن وجود دارد

این نماینده مجلس در ادامه درباره فعالیت‌های نمایندگان زن مجلس معتقد است:«یکی دیگر از اقدامات نمایندگان خانم مجلس، انعکاس جایگاه زن از نگاه اسلام در اجلاس‌های بین‌المللی بوده است. اکثر قریب به اتفاق اجلاس‌های بین‌المللی با نگاه سکولار با موضوع برابری جنسیتی از منظر آنها برگزار می‌شود. ما در اکثر این اجلاس‌ها شرکت کرده‌ایم و موفقیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی را مطرح کرده‌ایم و به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته‌ایم. ما در همه این عرصه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده‌ایم ولی معمولا با نگاهی منفی به این موضوع نگاه شده و برای سیاه‌نمایی فعالیت زنان در مجلس شورای اسلامی همتی وجود داشته است.»

رهبر با تاکید بر اینکه سهم نمایندگان خانم مجلس 9 کرسی از 290 کرسی مجلس است اضافه می‌کند:«گاهی من متوجه می‌شوم که برخی همکاران خانم ما بیش از توان خود فعالیت می‌کنند تا جبران کمبودهایی که به صورت طبیعی در جامعه وجود دارد را داشته باشند اما با این حال همیشه نوعی سیاه‌نمایی وجود داشته زیرا رقبا همیشه برای اثبات خود به دنبال تضعیف دیگران هستند. این یک رفتار غلط سیاسی است و باید اصلاح شود. »

رییس فراکسیون زنان مجلس در ادامه ضمن ابراز خرسندی از همراهی نمایندگان مجلس با 9 نماینده زن پارلمان می‌افزاید: «خوشبختانه در مجلس همکاران مرد همکاری خوبی با ما دارند. از احترام اولیه‌ای که به خانم‌های نماینده می‌گذارند، جایگاهی که برای نمایندگان زن قائل هستند و همراهی در طرح‌ها و لوایحی که به پیشنهاد خانم‌ها یا پیگیری خانم‌ها در مجلس مطرح می‌شود.»

جنجال‌ها علیه فعالیت نمایندگان زن به به دلیل بی‌اطلاعی از فعالیت‌هاست

وی ادامه می‌دهد:«بیشتر جنجال‌ها علیه فعالیت خانم‌های نماینده به دلیل بی‌اطلاعی از فعالیت‌های آنهاست. مثلا در رابطه با لایحه حمایت از خانواده چند سال جنجال علیه نمایندگان خانم مجلس وجود داشت. در کمیسیون قضایی مجلس هشتم، رییس کمیسیون حتی از برخی زنان اپوزیسیون دعوت کرده بود که در ابتدا همین دعوت مورد گلایه ما قرار گرفت اما وقتی آنها در مجلس حاضر شدند اطلاعی از مواد لایحه نداشتند و بر اساس شنیده‌ها صحبت می‌کردند. »

تلاش نمایندگان زن مجلس دیده نمی‌شود

رهبر در پایان با انتقاد از ضعف اطلاع رسانی در مورد فعالیت‌های زنان نماینده در مجلس معتقد است: «گاهی عده‌ای موجی را از داخل یا خارج علیه برخی نماینده‌ها ایجاد می‌کنند که گاهی اوقات این جامعه هدف، نمایندگان زن مجلس هستند در حالیکه من می‌بینم برخی خانم‌ها تلاش چند برابری نسبت به همکاران مرد خود دارند اما این فعالیت هیچ جا دیده نمی‌شود و شاید اطلاع‌رسانی در این زمینه ضعیف است. شاید هم برخی نمی‌خواهند این اطلاعات به جامعه برسد.»

انتهای پیام

کد N607942

وبگردی