آفتاب

دومین روز کنفرانس بین‌المللی مقابله با تروریسم در دمشق

دومین روز کنفرانس بین‌المللی مقابله با تروریسم در دمشق

دومین روز کنفرانس بین المللی "مقابله با تروریسم و افراطی‌گری" با حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از 25 کشور جهان در دمشق برگزار و در آن بر لزوم مقابله با تروریسم و خشکاندن منابع مالی حامیان تروریست‌ها تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دومین روز کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم و افراطی گری مذهبی با حضور هیات‌ها و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی 25 کشور جهان در هتل "داماروز" شهر دمشق با حضور وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه و برخی دیگر از مسئولان عالی این کشور برگزار شد.

در این کنفرانس درباره قوانین بین‌المللی پیرامون تروریسم و افراطی‌گری مذهبی، حاکمیت ملی سوریه و قانونی نبودن تحریم‌های اقتصادی یک جانبه‌ای که علیه این کشور اعمال شده است، گفت‌وگو شد. همچنین مستندی از جنایات تروریست‌ها علیه شهروندان و نظامیان سوری، میزان خسارات وارده به شهرها و تاسیسات زیربنایی و مدارس این کشور برای حضار پخش شد.

در ابتدا نجم احمد، وزیر دادگستری سوریه به سخنرانی پرداخت و گفت: در حالی این کنفرانس در دمشق برگزار می‌شود که ارتش، دولت و مردم سوریه با خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی جهان مواجه هستند. این تروریست‌ها بازیچه کردن جان انسان‌ها، کشتن شهروندان بی‌دفاع، تجاوز، حمله مسلحانه، سرقت، زیر پا گذاشتن کرامت انسانی، نابود کردن تمدن‌های بشری، انحراف از ارزش‌های دینی و هتک حرمت ادیان آسمانی را برای خود مجاز می‌دانند.

احمد با اشاره به رقابت شبکه‌های ماهواره‌ای در حمایت از تروریست‌ها در سوریه و تبلیغ برای آن‌ها افزود: این تروریست‌ها حمایت‌های مادی و معنوی بی‌سابقه‌ای از سوی برخی کشورها دریافت می‌کنند که هدفشان تکه تکه کردن سوریه است و شبکه‌های ماهواره‌ای نیز موج تبلیغاتی گسترده‌ای را در حمایت از آنها به راه انداخته‌اند.

وزیر دادگستری سوریه با انتقاد از برخی کشورها در پیش گرفتن سیاست‌های دوگانه در قبال حوادث سوریه و تلاش‌های آنان برای قانونی جلوه دادن جنایت‌ تروریست‌ها گفت: پیامدهای گسترش تروریسم بر منافع تمامی کشورها تاثیر خواهد گذاشت و این کشورها باید بدانند که هرگونه دشمنی و یا تلاش برای جدایی افکنی در سوریه محکوم به شکست است.

محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف سوریه نیز گفت: سر منشأ شکل‌گیری تروریست‌های تکفیری، عقاید وهابی‌های حاضر در عربستان است که گروه‌های وابسته‌های عربستانی این عقاید را در نقاط مختلف دنیا پراکنده می‌کنند. این اصول با میانه‌روی اعتدال و اندیشه‌های حقیقی اسلام در تضاد است و بر این پایه استوار است که هر آنچه با این تصمیمات مخالف باشد کفر تلقی می‌شود.

السید افزود: اروپایی‌هایی هم که از نقاط مختلف به سوریه آمده‌اند و به داعش پیوستند تحت تاثیر همین آموزه‌ها قرار گرفته‌اند وحالا غرب از بازگشت آنان می‌ترسد.

حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس پارلمان ایران هم با اشاره به اینکه جریان تکفیری خطرناک‌ترین نوع تروریسم در منطقه است که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی غرب و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شود، گفت: کشورهای جهان باید برای خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها، فرهنگ سازی برای مبارزه با افراط‌گری و برملا کردن سیاست‌های غربی و نقش آنان در حمایت از تفکرات تکفیری، تلاش کنند.

وی همچنین کشورهای جهان را به حمایت از مساله فلسطین و توجه به قدس و مسجد الاقصی دعوت کرد.

دکتر محمد مرندی، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این کنفرانس گفت: کشورهای غربی و آمریکا از تحریم‌های اقتصادی برای به زانو درآوردن کشورها و وسیله‌ای برای سرکوب مردم استفاده می‌کند.

در این کنفرانس یونس سونر، رئیس کمیته روابط بین الملل حزب کارگر ترکیه، جرج جبور، استاد علوم سیاسی، سمیح حزیس، دبیرکل اتحادیه وکلای عرب، احمد بدرالدین حسون، مفتی سوریه و تعداد دیگری از چهره‌های سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی سخنرانی کردند.

انتهای پیام

کد N607835

وبگردی