آفتاب

پرونده سعید مرتضوی همچنان در دادسرا

پرونده سعید مرتضوی همچنان در دادسرا

... سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه در زمینه نوسانات نرخ ارز با سوداگران آن چه تدابیری را اندیشیده است گفت: قوه قضاییه با سایر بخش ها مانند دولت و بانک در این زمینه اقداماتی انجام داده، اما تا زمانی که جرمی اتفاق نیفتد به آن وارد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه خبرنگاری سوال خود را اینکونه مطرح کرد که در سال 91 زورگیری انجام و منجر به اعدام دو نفر از آنان شد. دو سال از آن موضوع گذشته و ما در سال جاری با اسیدپاشی های مکرر روبرو بوده ایم. آیا می توان حکم محارب را برای اسیدپاشی‌ها در نظر گرفت؟

محسنی اژه‌ای گفت : آنچه آیت الله آملی لاریجانی گفته بود این بود که اگر کسی با سلاح سرد یا گرم اقدامی کند که منجر به ترس و وحشت در بین مردم شود و حکم محارب را داشته باشد به عنوان محارب اعدام می‌شود، البته در مورد اسیدپاشی نقطه نظرات متفاوتی وجود دارد.

وی یادآور شد:‌ اولین اسیدپاشی که در ایران صورت گرفت در سال 1334 بود و اولین قانون در این زمینه در سال 1337 بود. در آن زمان در قانون آمده بود که اگر کسی اقدام به اسیدپاشی کرد و منجر به مرگ دیگری شد فرد اسیدپاش اعدام می‌شود و اگر منجر به صدمه بدنی وی شد مجازات حبس پیش‌بینی شد، البته در آن زمان ما قانون قصاص را نداشتیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد:‌ پس از انقلاب که قانون قصاص هم تصویب شد اگر کسی با اسید یا عناوین دیگر فردی را بکشد به عنوان قصاص نفس،‌ قصاص می‌شود و پس از انقلاب هر اقدامی که به قصد کشتن انجام شود قابل قصاص است و اگر موجب صدمه بدنی شود قصاص عضو مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: غیر از این موضوع، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه اسیدی که پاشیده می‌شود موجب ترس و وحشت مردم شود که حکم محارب را می گیرد و مرتکب اعدام می‌شود ولی فتوای همه علما و نظر حقوقدانان به این صورت نیست. نظریه دیگر این است که عده ای می‌گویند اگر فردی اقدام به اسیدپاشی کند که موجب فساد در جامعه شود به عنوان مفسد فی الارض اعدام می‌شود، البته در این زمینه قانون شفاف نیست که فرد اسیدپاش به عنوان محارب یا مفسد فی الارض اعدام شود یا خیر. از سوی دیگر بعضی از آقایان از ماده 628 قانون مجازات اسلامی استفاده می‌کنند و می گویند که این قانون شامل موضوع اسیدپاشی هم می‌شود و می توان حکم اعدام را داد، البته در این موضوع که آیا اسید جزو سلاح است یا خیر اختلاف نظراتی وجود دارد و عده ای می گویند که اسید سلاح نیست.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا دستگیری عامل اصلی اسیدپاشی در تهران با اسیدپاشی های اصفهان ارتباط دارد یا خیر ؟ که محسنی اژه‌ای پاسخ داد:‌ خیر. این موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارد و اسیدپاشی تهران مسئله ای شخصی بوده است. گویا عمو و برادر زاده با هم اختلافات شخصی داشته‌اند.

خبرنگار دیگری در مورد عدم اجرای حکم داوود روشنایی یکی از قربانیان اسیدپاشی در سال‌های اخیر از محسنی‌اژه‌ای پرسید که وی پاسخ داد:‌ دو موردی را که بنده در جریان اجرای حکم آنان هستم مربوط به قصاص عضو است که تائید شده و دستور اجرا هم صادر شده، البته مشکلی در زمینه اجرا وجود دارد که مربوط به مشکلات پزشکی است.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که جلسه بازپرسی سرپرست سابق تامین اجتماعی برگزار شد و قرار کفالت دو میلیارد تومانی برای وی صادر شد. آخرین وضعیت این پرونده را توضیح دهید که محسنی اژه‌ای بیان کرد:‌ از بیان جزئیات پرونده معذورم. پرونده در حال رسیدگی است. فرد مذکور برای تحقیق در دادسرا حاضر شده ولی هنوز کیفرخواست وی صادر نشده است.

خبرنگاری با اشاره به دستگیری فردی معروف به تمساح خلیج فارس در رابطه با مواد مخدر و اجرای حکم وی، سئوال کرد که احکام افرادی که در زمینه مواد مخدر دستگیر می‌شوند چه زمانی صادر می‌شود؟ گفت: تعداد قابل توجهی در این زمینه مربوط به هرمزگان یا شهر بندر عباس است. از موردی که شما نام بردید اطلاعی ندارم، البته در پرونده های مربوط به مواد مخدر اگر نیاز به تحقیقات و دستگیری سایر افراد مرتبط با موضوع نباشد،‌ پرونده سریعتر به نتیجه می رسد مگر اینکه به فرض بخواهیم افراد مرتبط را دستگیر کنیم.

وی در مورد فردی که در منطقه جردن برجی را با قیمت غیرواقعی به بیمه مرکزی فروخته است، گفت: این مورد را به خاطر ندارم ولی به گمانم چنین موردی در پرونده بابک زنجانی مطرح بود.

ادامه دارد ...

کد N607826

وبگردی