آفتاب
گزارش پنتاگون افشا کرد؛

"ائتلاف بین‌المللی علیه داعش" تنها یک اسم است

"ائتلاف بین‌المللی علیه داعش" تنها یک اسم است

گزارش جدید پنتاگون فاش کرد که آمریکا بخش اعظم حملات به اصطلاح "ائتلاف علیه داعش" را خود بر عهده دارد و عملا چیزی به اسم ائتلاف وجود خارجی ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، این گزارش نشان می‌دهد که از آغاز عملیات علیه داعش هواپیماها و پهپادهای آمریکایی حدود 819 حمله هوایی را علیه این گروه در سوریه انجام داده‌اند. در حالی که تنها 157 حمله علیه داعش توسط 10 کشور دیگر عضور این ائتلاف انجام شده است. این ارقام نشان می‌دهند که 85 درصد کل حملات را آمریکا به تنهایی بر عهده دارد.

هسته اولیه ائتلاف با همکاری میان آمریکا، استرالیا، فرانسه، بلژیک، هلند، انگلیس و کانادا در ماه اوت و برای ایجاد یک کمپین جهانی علیه شبه‌نظامیان داعش شکل گرفت. این همکاری در حقیقت پس از سر بریدن خبرنگاران غربی توسط داعش مطرح شد.

کشورهای خاورمیانه نیز از جمله بحرین، اردن، قطر، عربستان سعودی و امارات نیز با جنگنده‌های خود ظاهرا در این ائتلاف مشارکت دارند. آمریکا مدعی است بیش از 40 کشور در ائتلاف علیه داعش واشنگتن را همراهی می‌کنند.

با وجود این همکاری‌ها، گزارش اخیر نشان می‌دهد که آمریکا با داشتن بزرگترین ارتش ائتلاف، بیشترین حملات را نیز در قالب عملیات علیه داعش، به مواضع این گروه داشته است.

در همین حال با وجود اینکه آمریکا رهبری ائتلاف را برعهده دارد، تاکنون اطلاعات کمی از سوی پنتاگون درباره جزئیات این عملیات شامل نحوه انجام حملات و طرف‌های شرکت کننده در آنها منتشر شده است.

درباره کارآمدی ائتلاف علیه داعش سوالات زیادی در داخل و خارج از آمریکا مطرح است. جیمز اینهاف، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در مصاحبه اخیر خود با نیویورک تایمز سوالی را مبنی بر میزان موثر بودن این کمپین علیه داعش مطرح کرد.

ائتلاف جهانی علیه داعش حملات خود علیه این گروه را در سوریه از ماه سپتامبر آغاز کرد.

انتهای پیام

کد N607656

وبگردی